Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag fakturan för Visma eEkonomi ?

Hej,
Jag har fått fakturan för mitt Visma Eekonomi. Min fråga är hur jag ska bokföra den. Den betalas från konto 1930

Tack på förhand,
Camilla
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du kan använda 

5420 Programvaror
6540 IT-tjänster

eller 

6530 Redovisningstjänster

Jag använder själv 6530 för Visma fakturan.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Bokför Visma eekonomi fakturan på 5420 - Programvaror och använder 2641 - Debiterad ingående moms(25%). Efter detta dyker 2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet... samt 2614 - Utgående moms omvänd... upp automatiskt. Förstår inte varför dessa dyker upp och hur jag gör nu. Undrar även hur jag lägger in "öresavrundning" från fakturan. Tacksam för hjälp kring detta. Tack på förhand. 

MVh

Susan

Det verkar som om du har en momskod på 5420 för programvaror från EU. Kontrollera detta och om det är detta fel tar du bort den koden. Du kan ha ett separat konto, t ex 5421, för programvaror du köper från annat EU-land så slipper du detta problem.

Hej,

Jag får också automatiskt upp omvändskattskyldighet när jag använda 5420. Hur fixar jag detta?

Vad menar du med ta bort den koden?

Normala kostnadskonton har inte någon momskod, men om kontot ska användas för inköp med omvänd skattskyldighet, som vid inköp från EU, kan man lägga in en momskod på kontot i kontoplanen. Det verkar vara så hos dig. Gå in på Kontoplan under Inställningar och kontrollera att det är tomt i fältet Momskod, om inte tar du bort den momskod som står där.