Driver enskild firma och använder kontantmetoden.
Jag är hantverkare och har påbörjat ett uppdrag för kund. I offerten har jag lämnat ett fast pris för arbetet, och ett ungefärligt pris för material. Jag har arbetat 3 dagar nu i december men har 2 dagar kvar att arbeta i januari. Jag kommer därför fakturera kunden med avdrag för ROT först i januari. Jag har själv inte erhållit leverantörsfaktura för mitt materialinköp.
Hur gör jag nu när det är bokslut 20-12-31?
Behöver jag redovisa intäkt för arbetet jag gjort i december? Vilka konton använder jag då?
Behöver jag också redovisa nåt för materialet jag använt? OBS! Jag har inget varulager utan köper allt vartefter det går åt.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Med hänvisning till att du driver en Enskild firma tolkar jag reglerna så att du inte behöver ta upp någon intäkt för ditt arbete dessa dagar i bokslut 2020-12-31 utan allt faktureras och bokförs i januari.
Några kostnader för material finns ännu inte så den frågan utgår.
MVH
RoffaK
Tack RoffaK. Det förenklade det hela. Hade själv svårt att förstå reglerna.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.