Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man från ett valutakonto i USD till ett valutakonto i EUR?

Hej, 

 

Pengar har överförts från ett valutakonto i USD till ett valutakonto i EUR. Det verkar inte möjligt att bokföra det om det inte är från eller till ett konto i SEK. 

Hur kan man bokföra det? 

 

Tack på förhand! 

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 221208



6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag ser att du använder Visma eEkonomi, är det där du menar att det inte går för dig eller funderar du på hur detta ska bokföras rent bokföringsmässigt? 

Gäller det eEkonomi och hur detta hanteras där kan du göra följande. Under Inställningar - Kassa och Bankkonton skapar du dina valutakonton, har du inte gjort detta än kan du kika på vårt skrivna hjälpdokument Lägg till kassa- eller bankkonto för instruktioner. När detta är gjort kan du göra överföringen via Kassa och Bankhändelser, välj ett utav valutakontona vid Konto och Skapa ny händelse. Lägg in information om datum, belopp samt pengar ut/ in och Lägg till. Nu kan du Matcha händelsen, välj Övrig insättning/ Övrigt uttag som Bokföringshändelse och Egen kontering som Inkomsttyp - på raderna som kommer upp nu kan du själv kontera överföringen genom att välja upp det andra valutakontot, lägga till beloppet och Bokföra.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om jag missuppfattat din fråga. 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

 

Tack för ditt svar. 

Jag har försökt men jag får ett felmeddelande: “Kan ej bokföra rad som innehåller konto kopplat till valutakonto.”

Vet ni om det är möjligt på ett annat sätt? 

 

Tack på förhand.

Hej igen! 

Ber om ursäkt, måste ha inaktiverat själva valutakontot under Kassa och Bankkonton när jag testade hos mig. Du har helt rätt, jag får samma meddelande nu. 

Jag aktiverade kontona och gjorde istället överföringen manuellt under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, då gick det bättre. När du lagt in beloppen som ska bokföras i debet respektive kredit på valutakontona och klickar bokför får du frågan om du vill skapa en bankhändelse på dina valutakonton och du får ange beloppet som överförts i respektive valuta. Gör du detta ser du ändå händelserna under Kassa och bankhändelser för en bättre överblick.

Du kan få en varning om att vi inte rekommenderar att bokföra manuellt på dessa konton men i detta fallet får du bortse från det så kommer du vidare. 

/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Tack det verkar fungera men bara i SEK. 

Tex: Den 25/3 överför man 5.4 USD från ett valutakonto i USD till ett valutakonto i EUR. Det blir 5 EUR. 

 

Om man skulle bokföra så här, skulle Visma inte förstå att det är i USD utan i SEK

1981 - Valutakonto USD  Kredit 5.4

1980 - Valutakonto EUR  Debet 5.4 

 

Ska man leta efter växlingkursen USD/EUR för den dagen och skriva så här om kursen är 10.5: 

1981 - Valutakonto USD  Kredit 56.7

1980 - Valutakonto EUR  Debet 56.7

 

Om man växlar från SEK eller till SEK, Visma sköter det automatiskt. Men i det här fallet måste man leta efter växlingkursen själv?

 

Tack på förhand

Hej! 

Du har förstått det helt rätt. 🙂

 

Eftersom du i detta fall kommer få göra en manuell verifikation där du själv anger beloppet i debet/kredit och bokföringen alltid är i SEK så behöver du kolla upp valutakursen för att få fram korrekta belopp. Annars sköter programmet detta åt dig som du nämner, detta eftersom det finns en färdig funktion när det gäller överföring till SEK/företagskonto från valutakonto i eEkonomi. 

/My 

AnnicaL
CHAMPION

Hejsan

eftersom all bokföring i Sverige sker i SEK är det rimligt att en sådan överföring som du menar måste gå via vår egen valuta. Värdera USD-beloppet till SEK till den dagskurs som gäller på överföringsdagen och kreditera ditt valutakonto i bokföringen. Värdera även det EUR-belopp du växlat till dig till dagens kurs och debitera det valutakontot. Skillnaden är en valutakursdifferens som du bokför på 3960 eller 7960. 

Lycka till!