Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra Euros korrekt via Paypal? - eEkonomi

Hej Visma,

Jag har en fråga. Mitt företag säljer musik och då enbart i euros. Vi använder även dessa euros till stor del för att betala räkningar och köpa in varor i euros.

Problemet är att Paypals växlingskurs är helt annan än den som Sveriges Riksbank anger, vilket innebär stora diskrepanser i bokföringen. 

Min fråga är om jag ska bokföra denna diskrepans som en kostnad för firman, och i sådant fall hur? Om inte, hur ska jag på bästa sätt se till att värdet på mitt bankkonto hos Paypal stämmer överens med de kronor jag har på mitt Paypalkonto 1945 i bokföringen?

Tack på förhand!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag undrar om detta paypalkonto hanteras som ett valutakonto, ser du beloppet i SEK eller Euro på kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Väl inloggad på paypal.com är allt i Euro, om det var det du menade?

I Visma är allt i SEK.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har inte stöd för detta så som du vill hantera det. Därför gör jag om tråden till ett önskemål och tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. 

Jag vill att du kontaktar Skatteverket för att ta reda på vilken kurs du ska bokföra detta i.

Du borde kunnat använda valutakonto i programmet, men problemet är att här krävs det ett IBAN-nr och vad jag förstår så har inte Paypal det.  

Du bokför försäljningen i den kursen som Skatteverket säger och vid årets slut så får du värdera ditt Paypal-konto och bokföra det på 833X.