Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kite__
MEDLEM

Hur bokföra biljetter med 6% moms på en del av kvittot, 25% på annan del av kvittot?

Har inte riktigt förstått moms-kolumnen i Visma eEkonomi, så tänkte ställa frågan här då jag inte lyckats hitta rätt på egen hand.

Detta är vad jag pendlar mellan att "tro":

A: För varje konto finns en "momssats" och därför kan programmet själv föreslå en procentandel av varje delsumma som moms, vilket det gör på raden med 2610 och momskod 48.

B: Vill man använda en annan momssats än den förväntade för ett konto så går det också att klicka in en annan momssats momskolumnen.

Programmet gillar inte när jag fyller in en egen momssats i momskolumnen! Är det en bugg eller har jag helt missförstått? 😄 

Exempel på B:Screenshot 2023-06-19.png

3 SVAR 3
kite__
MEDLEM

En till fråga, delvis relevant; Vilken momskod använder man när en del av ett kvitto innehåller en momsbefriad delsumma?

Programmet listar 42 som "övrig momsfri försäljning mm", men ska man använda den för något man köper in? Tänker att det borde formulerats som "försäljning eller inköp" om det vore så?

Hej @kite__!

När det gäller ingående moms behöver du inte fundera på att ändra momssatsen, allt går på 2641 och behöver inte särredovisas.

Vid försäljning är det viktigare med rätt momskoder och momssatser, eftersom det hamnar i olika rutor i momsrapporten. Det har vi färdiga konton för i kontoplanen, så även där ska du inte behöva fundera på att ändra momssatsen.

Däremot är jag inte helt med på vad du menar med att programmet inte gillar när du skriver in en egen momssats, vill du förklara vad som händer när du försöker skriva in det själv? Får du ex. något felmeddelande?

Återkom gärna med lite mer info så ska vi kika vidare på det 🙂

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne

kite__
MEDLEM

Tack Tinne

Jag rörde till det. Det som händer när man knappar in ett värde i den kolumnen är att programmet lägger till flera rader (ut-gråade) med diverse för mig då oönskade konton 😄

Skönt att slippa ha koll och redovisa alla momsslag för sig, någon gång har jag förhoppningsvis vetat detta, men nog glömt bort hur det funkade.