Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter0
MEDLEM

Hur bokföra en kreditfaktura för returnerade produkter

Hej alla

 

Köpte lite arbetskläder till min firma ifrån en leverantör i EU (omvänd betalskyldighet). Valde att betala via klarna faktura 30 dagar.  Klarna fakturan räknas inte som momsunderlag om jag fattat allt rätt. Fått ett kvitto på produkterna men skickade tillbaks en vara och då fick jag en uppdaterad faktura ifrån Klarna på ett lägre belopp men en Kreditnota ifrån leverantören. Hur bokför jag detta på rätt sätt? Brukar köra via bankhändelser i vanliga fall. I detta fall så stämmer ju inte det jag betalat jämfört med kvittot.

 

Mvh Peter

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Peter! 

Om jag förstår det hela korrekt så har du registrerat en leverantörsfaktura med ordinarie belopp i Visma eEkonomi men sedan gjort en retur på en vara från leverantörsfakturan. Då har du fått en kreditnota samt en ny faktura med ett mindre belopp och nu när du ska matcha det inbetalda beloppet med ordinarie faktura så är det en differens mellan beloppen under Kassa och bankhändelser och registrerad leverantörsfaktura. 

Detta går såklart att lösa, jag tänker att jag för tydlighetensskull lägger steg för steg nedan. 

1. Eftersom ordinarie leverantörsfaktura finns registrerad i Visma eEkonomi behöver du registrera kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.


2. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara

3. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan som vanligt. 

 

Känns något oklart eller om jag missuppfattat så får du gärna återkomma. 🙂 
Ha en fin tisdag! 
/My

Glömde säga att jag har EF och kör med kontantmetoden. Inte registrerat nått ännu utan bara betalt fakturan med det lägre beloppet. Brukar inte använda mig av funktionen leverantörsfakturor av nån anledning🤔😊

Jag förstår! 

Eftersom du har kontantmetoden som bokföringsmetod så registreras inte någon händelse förrän betalning sker, så att bokföra händelsen på det faktiska belopp som blivit betalt är egentligen helt korrekt. 

 

Däremot så rekommenderar jag verkligen att du bör registrera alla händelser som sker för spårbarhetens skull. Det blir mycket enklare för dig att spåra vad som skett på respektive konto och du kan följa din bokföring på ett smidigt sätt - helt enligt god redovisningssed. Programmets funktioner och automatik kommer att hjälpa dig göra rätt och du slipper att kontera manuellt gällande moms med mera. 

När du lägger in en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi så utgår programmet från de uppgifter du registrerat på leverantören och ger dig även förslag på konton. Jag står därmed fast vid min lösning ovan och rekommenderar dig att fortsatt arbeta med fliken Inköp i programmet när du hanterar leverantörsfakturor.  Jag uppdaterar stegen nedan så kan du följa dessa. 

 

1. Skapa leverantören under Inköp - Leverantörer. Du kan se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till leverantör.

 

2. Skapa leverantörsfakturan med ordinarie belopp, alltså med det belopp du skulle betalat innan returen. Du kan följa stegen i det skrivna hjälpavsnittet Registrera leverantörsfaktura.

 

3. Därefter registrerar du kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.


4. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara

5. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan.  I fältet Bokföringshändelse välj Betalning av leverantörsfaktura - välj den leverantörsfaktura du har betalat och Bokför.

 

Hör av dig om det känns oklart! 
/My 

Peter0
MEDLEM

Tack för svar och hjälpen. Allt löst nu