Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra i eEkonomin enligt kontantmetoden?

Ska jag endast använda Kassa- och bankhändelser när jag bokför kundfakturor och leverantörsfakturor enligt kontantmetoden? Dvs ej registrera dessa under Inköp/Leverantörsfakturor? Om så är fallet kan jag registrera dem under Leverantörsfakturor om jag vill? Tycker att det är bekvämt att lägga in fakturan direkt när jag får den så har jag koll på när alla fakturor förfaller och kan bokföra dem sedan. 

5 SVAR 5
Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Jogust!

I Visma eEkonomi hanteras det med automatik beroende på vilken metod du väljer. Så har du valt Kontantmetoden så bokas ingen kundfodran eller leverantörsskuld upp när du registrerar en kundfaktura eller leverantörsfaktura. 

I tråden Hantera kontantmetoden vid årsskifte kan du läsa mer hur det fungerar.

Jag tycker vi borde vara tydligare i hjälpen när det gäller detta, så jag tar det vidare till mina kollegor. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skärmklipp2.JPG

Tack för ditt svar!

 

Mitt eEkonomi är inställt på kontantmetoden men när jag bokar en faktura så ser det ut så här. Dvs fakturabeloppet bokas som en leverantörsskuld. Ska det vara så när man har kontantmetoden? Jag dock har egentligen inga problem med det så länge det är ok att göra så.

 
 

Jag förstår förvirringen och jag själv tänkte att "nej så ska det inte vara", men det är helt rätt 🙂  

 

Nu kommer en lång utläggning så håll i dig! 

När du har kontantmetoden som bokföringsmetod så innebär det kort och gott att kund- och leverantörsfakturor inte bokförs. Inköpet, försäljningen och momsen bokförs först när fakturan registreras som betald. Det finns ett litet undantag för detta och det är när du kommer till ett årsskifte, då bokas obetalda fakturor upp i bokföringen. Det är detta som Mita hänvisade till i sitt svar ovan. 

Det är med anledning av detta som du ändå ser en rad med 2440 - Leverantörsskulder på leverantörsfakturan. Programmet tar höjd för att fakturan eventuellt inte blir betald under året, och om så är fallet ska skulden bokföras på konto 2440. Men det är egentligen inte du behöver tänka på löpande under året. 

Det kanske inte blev en jättelång utläggning i alla fall, men hoppas du hänger med på tanken. 

 

För att återkoppla till ditt första inlägg så håller jag med dig om att du ska lägga in leverantörsfakturorna i programmet även om du har kontantmetoden och egentligen "inte behöver det". Det är en trygghet att ha alla fakturor i programmet så att du lätt ser vilka fakturor du har fått och vilka du ska betala. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaag använer inte reskontra utan vill bokföra fakturan direkt mot bank, dvs 1930 mot 4000. Hur gör man det och ha med bilden? Vi är en ideell förening. Detta program ställer till det mer än det hjälper!

Du kan kontera en faktura direkt i Kassa och bankhändelser som inköp mot kvitto, då blir den konterat mot bankkontot