Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra källskatt som dras i utlandet

Jag har som musiker gjort spelningar i Finland och fakturerat kunden som är ett finskt företag. Då kunden betalar fakturan drar de av 15% källskatt (som de i sin tur betalar i Finland). Detta tycks vara praxis med uppträdanden som utförs i Finland av svenska musiker och artister.

Eftersom det är ett uppträdande är det ingen moms inblandad i detta.

Hur bokför jag den avdragna källskatten, dvs att jag fått in 15% mindre än fakturans slutsumma?

Info om källskatten: https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/skattekort-och-skattedeklaration/fran_utlandet_till_finland/ar...

3 SVAR 3

Avdragen källskatt i utlandet brukar vara lite mysko att få tillbaks, beror även på om vi har dubbelbeskattningsavtal. Kollade lite på nordisketax.net som är bra sida för sånt här. Där framgår att du skall uppge denna skatt i samband med deklarationen i Sverige. Boka skatten som eget uttag eller möjligen egna skatter för det är det korrekta. Begär sedan avräkning av skatten när du deklarerar. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Har du nåt bra tips om hur jag ska göra rent programtekniskt då jag ska matcha inbetalning från kundfaktura och de enda alternativen för att åtgärda avvikelsen (pga källskatten) är 'delbetalning' och 'öresavrundning'?

Tyvärr inte då jag använder ett "riktigt" bokföringsprogram (Visma Adm2000) ;-)... Finns det inte någon möjlighet att göra en bortskrivning eller så? Det du kan göra annars är väl att boka hela som betald och sedan boka ett uttag från kontot av skattedelen. Det blir ju rätt på sista raden liksom. Lycka till!