Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Hej, 

Jag skickade en påminnelsefaktura till en kund som innehöll extra avgift. Nu betalade kunden den ursprungliga fakturan (alltså utan avgift). 

Jag är nöjd och orkar inte driva in avgiften. Hur ska jag dock bokföra allt det här? 

(har inte bokfört påminnelsen).

Mvh
Camilo
5 SVAR 5
Highlighted

Re: Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Boka bort avgiften, d v s spegelvänd den kontering som innehåller den extra avgiften

Mikael Pettersson
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Har du inte bokfört påminnelsen så finns ju inget att boka bort. Så jag förstår inte din fråga.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Varför skicka en kostnad i samband med en påminnelse? Kunden har fått en faktura på ett belopp och betalar det beloppet också, för det är så reskontrorna och betalningarna fungerar. Det är bättre att lägga en påminnelseavgift på nästkommande faktura till dem istället och hänvisa till den försenade betalningen.

//L

CONTENT PRODUCER

Re: Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Hej!

Är inte påminnelsen bokförd i eEkonomi så behöver du inte göra något mer, än att registrera betalningen precis som vanligt och matcha mot fakturan.

Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur bokföra påminnelse och inbetalning? - eEkonomi

Tack alla för svaren!

Mvh Camilo