Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra tävlingsvinst?

Har vunnit en summa pengar som vinst i Venture Cup då företaget har tävlat med sin affärsidé. Hur bokför jag de pengar som ni trillat in på kontot??
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Caroline

Trevligt att du kammade hem en vinst! Frågan är delvis en skattefråga. Först och främst vill jag veta om det är Du eller ditt företag som har vunnit priset?

Tävlingsvinster beskattas lite olika beroende på om det är en prestation inblandad. Skattemässigt sett är det bäst om man vinner pengar av ren slump och helt utan prestation för då är vinsten skattefri. Här lutar det åt att du har gjort en prestation och arbetat fram en affärsidé och på så vis vunnit pengar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pär, det är en prestation antar jag (bästa affärsidé inom webb) och det är företaget som vunnit priset...Hur bokförs det och måste jag skatta på nåt vänster??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Caroline

Jag har själv sökt på Venture Cup och förstått att olika entreprenörer och företagare/blivande företagare vinner priser för olika prestatiner.

Eftersom du redan har ett befintligt företag skulle jag bokfört pengarna som trillar in på bankkontot mot, Övriga rörelseintäkter - konto 3990.

Vad skatten blir kan jag inte svara på eftersom det är resultatet i ditt företag som ligger till grund för hur mycket skatt intäkten genererar. Jag gissar att du kör enskild firma. Även om du har ett aktiebolag så är det resultatet samt ditt löneuttag som styr vilken skatt bolaget och du får betala.

Lycka till med din verksamhet!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag prispengar?.


Hur bokför jag prispengar som kommer utomlands ifrån? Vilka konton används?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra lotterivinst - eEkonomi.

Företaget har vunnit 500 kr på lotteri. Har förstått att det skall bokföras som skattefri vinst. Vilket kontonummer?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Sprutt,


Precis som du skriver så skattas inte tävlingsvinster där det är slumpen som utgör vinnaren. Det går att läsa mer om det på Skatteverkets sida gällande Tävlingsvinster.


Jag tänker att pengarna som du får in kan bokföras på konto 3990 - Övriga rörelseintäkter, som Pär skriver ovan. 


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för svar!