Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 12:34 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 13812 Visningar

Att bokföra försäljning är inte alltid helt lätt. Det är olika regler att hålla reda på beroende på vem du säljer till, vad du säljer och hur kunden betalar. I det här inlägget hjälper vi dig förhoppningsvis reda ut ett par frågetecken kring hur bokföring av försäljning fungerar. 

Bokföring av försäljning - varor och tjänster

Din försäljning delas upp i varor och tjänster. Det finns olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst man säljer, varav den vanligaste momssatsen är 25%. Utöver 25% finns det 3 momssatser: 

  • 12%, gäller t ex mat, hotell och cykelreparationer
  • 6%, gäller t ex tidningar, böcker och taxi
  • 0%, gäller t ex vid försäkring- och sjukvårdstjänster och viss form av utbildning

Momsen ska alltid stå med på kvittot eller på fakturan i kronor och procent. På Skatteverket.se kan du läsa om vilken momssats de vanligaste varorna och tjänsterna har och hur mycket moms du ska ta ut när du säljer dem. 

 

Hur bokförs försäljning?

Det finns olika bokföringskonton att bokföra försäljning och moms på beroende på vem, vad eller vart du fakturerar. I mitt exempel nedan utgår jag från faktureringsmetoden, vilket innebär att du bokför kundfakturor när de skapas och inbetalningen bokförs separat när den utförs. Bokför du enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden) bokförs försäljningen först vid inbetalning. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden kan du läsa mer om de två bokföringsmetoderna. 

 

Bokföringsexempel - Bokföra försäljning av vara

Du fakturerar varor till en kund inom Sverige, momssatsen på varan är 25% och beloppet är 800 kr exkl. moms. 

Konto Debet Kredit
1510 - Kundfordringar 1000  
3051 - Försäljning varor 25% sv

 

800
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

200

När din kund betalar fakturan bokför du bort kundfordran och använder kontot som pengarna sätts in på som motkonto.
Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 1000  
1510 - Kundfordringar

 

1000



Andra vanliga försäljningskonteringar

Bokföra försäljning av inventarier - Bokföra försäljning av inventarier 

Bokföra försäljning av bil - Hur bokför jag försäljning av en bil?

Bokföra försäljning av maskin - Försäljning av maskin

Bokföra försäljning utanför EU - Bokföring av försäljning inom och utanför EU
Bokföra försäljning i annat EU-land -Bokföring av försäljning inom och utanför EU



I våra program Visma eEkonomi och Visma Administration finns färdiga hanteringar för att skapa kundfakturor för att bokföra din försäljning. Läs mer på länkarna nedan
Visma eEkonomi - Skapa kundfaktura
Visma Administration - Skapa kundfaktura

 

 

kundhosvisma.png

Kommentarer
Antonia1
MEDLEM

Hej!

 

Om jag säljer via Shopify och kunden köper som en vanliga e-handlel - hur ska det bokföras? Det är ju ingen faktura utan direktköp

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det bokförs i princip på samma sätt men man brukar använda ett annat konto 1580 fordringar för kontokort. istället för 1510 kundfodringar. Detta för att man inte får in pengarna på banken föränn ett par dagar efter det att försäljningen ägt rum. Försäljningen bör alltid bokföras i rätt momsperiod så därför är det bäst att bokföra upp det på dagen något säljs och inte när pengarna kommer in på banken. 

/Joachim