Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokförs momsfri konsert-gage inom EU?

Hej!

I vår ekonomiska förening (kontantmetoden) förekommer det att vi gör spelningar utomlands, i det här fallet inom EU. 

Vi har skapat en faktura i € i Visma och satt momskod till tjänster 0 % eftersom artistframträdanden är momsfria.

Nu har betalningen inkommit och jag inser att om jag trycker bokför enligt bifogad skärmdump, så kommer ingenting alls hända på momskontona...?

Vanligtvis när jag bokför exempelvis köp mot kvitto inom EU så lägger jag in moms på 2614 och 2645 som kvittar ut varandra för att visa SKV att EU-köp gjorts på momsdeklarationen. 

Ett alternativ skulle kunna vara att lägga in en inbetalning manuellt på Kassa- och bankhändelser och göra en egen kontering där jag kan slänga in momskontona. Då kommer dock fakturan ligga kvar som obetald under Fakturor.

Vad är smidigast att göra?

Det finns ytterligare en fråga - såklart 🙂
När fakturan skapades i € stod det en summa i SEK. Summan som blev inbetald i SEK diffar något från den som sattes när fakturan genererades. Antar att detta inte spelar någon roll eftersom vi kör kontantmetoden? Borde bara vara att fylla det belopp som faktiskt kom in på kontot eller?

Tack på förhand!

Bästa hälsningar,

Max
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

De momskonton du nämner 2614/2645 används bara vid inköp och är ett sätt att beräkna ingående moms.

Så du kan mycket väl bokföra enligt skärmdump och använda det belopp i SEK som gällde vid betalningsdagen.

Kontrollera också att det försäljningskonto du använde vid fakturering utöver momskod 0% styr mot ruta 40 i momsdeklarationen.

MVH
Rolf

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Rolf för ditt snabba och grymma svar!

Är lite osäker på hur du menar med försäljningskonto och momskod 40 bara..

Den "artikel" som är med på fakturan är har jag valt momsfri tjänst (0%). Det är typ det enda man kan speca. Hittar inte var man kan ställa in specifikt försäljningskonto för tjänster med 0 % moms.

Vidare har jag, när jag la upp kunden, ställt in att kundens land är Frankrike och fyllt i VAT nr m.m. Inte heller där går det att spexa med momskoder eller försäljningskonton...

När jag går in på Inställningar -> Kontoplan och sätter filter på alla "30-konton" så är det enda kontot med momskod 40 konto nr 3045 "Försäljning av tjänst utanför EG momsfri". Däremot finns konto 3049 "Försäljning av tjänst EG momsfri" med momskod 39. Är det den du menar kanske?

Oavsett,
Verkar vara svårt att välja vilket av de olika försäljningskontona för momsfria tjänster en viss artikel ska in på när man skapar den.. I rull-listen finns endast följande alternativ som finns med på skärmdumpen. 

Antar att det går att gå runt det genom att göra en manuell kontering men då kvarstår problemet med att fakturan ligger kvar som obetald, I guess...

Vad säger du/ni?

Bästa hälsningar,
Max
Roffakab
CHAMPION

Hej

Artikelkonteringen är helt rätt och om du går in och tittar hur respektive artikelkontering är kopplad till försäljningskonton så ser du att försäljning till Frankrike (EU) kopplas till 3048 Försäljn tjänst EG momsfri (du skriver 3049 men i mitt eEkonomi används 3048) och att detta konto styr mot ruta 39 i momsdeklarationen.

Så långt är allt väl och du kan bokföra som ovan.

Problemet är att all försäljning i ruta 39 ska kompletteras med en "Periodisk sammanställning" och artistframträdande tillhör undantagen från huvudregeln kring momsfri försäljning inom EU och rätteligen redovisas i ruta 40 där "Periodisk sammanställning" inte krävs. Har för säkerhets skull kollat detta med skatteverket.

En praktisk men kanske inte idealisk lösning vore att bokföra som ovan, ta ut momsrapport med denna försäljning i ruta 39 men flytta den till ruta 40 i momsdeklarationen. Då spar du arbetet med periodisk sammanställning.

Vet ej om Visma har ett annat förslag till lösning.

MVH
Rolf