Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokförs tull och moms på faktura från DHL?

Hejsan, Jag har en faktura fran DHL pa 231 kr där momsen för importen av varorna är 131 kr och 100kr star för "utläggskostnad". Bokför jag detta som en vanlig faktura med moms pa 131kr och som "post och tele"-händelse?

Tack
20 SVAR 20
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Hur bokförs tull och moms på faktura från DHL?

Hej!

Du bokför den ingående momsen som vanligt och kostnaden på 100 kr kan du bokföra på samma konto som du bokförde varorna på. 
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
tullavgifter.

Hej! Jag ska bokföra en faktura för tull, moms och andra avgifter (står det på fakturan) Det är DHL som jag har fått fakturan ifrån. Samt den kommer ifrån Kina.

Totalsumma: 919 kr
införselmoms: 819 kr
tullavgift: 0 kr.

Eftersom det är jag själv som har stått för kostanden, så bokför jag först konto 2018: övriga egna insättningar, kredit, 919 kr. Men sedan så är jag väldigt osäker på hur jag ska bokföra momsen samt för tullen. Vilka konton osv.

Skulle vara väldigt hjälpsamt med hjälp.

Mvh Anton.
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Tull och import utanför EU.

Hej där! Jag är helt ny här på Visma så jag skulle uppskatta lite hjälp här 🙂

Jag har beställt varor från Kina, och med detta tillkom en faktura från tullen som ni ser.

Jag har betalat för både varorna och fakturan med mina egna pengar. Eftersom detta är ett nystartad företag. Men som jag har märkt så ser jag att bokföring blir lite krångligare då samt betalningen av leverantören, då det inte är någon moms inkluderad i den och den kommer utanför EU.

Om jag får hjälp med detta en gång så slipper jag fråga sen!

Tack så mycket!

Mvh Anton.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Du bokför det hela som en leverantörsfaktura och totalbeloppet hamnar då på konto 2440. Införselmomsen bokför du på konto 2641 som vanlig, ingående moms. Övriga kostnader bokför du på samma konto som du använde för att bokföra inköpet av varorna, 4XXX.
Konteringen blir då:
2440 kredit 919 kr
2641 debet 819 kr
4XXX debet 100 kr
NY MEDLEM

Okej tack så mycket. Jag antar detta bokförs på inköp-leverantörsfakturor?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Ja det är helt riktigt!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Har ytterligare en fråga kring detta....? Vi har fått material skickat till oss från vårt HQ i USA (som vi skall ge till alla restauranger - franchising)  och i dagarna fick vi en faktura från UPS som avser summering av kostnader. Totalbeloppet är på 556:- och det specificeras såhär: Utläggsersättning: 126:-, Kostnad för manuell posthantering 52:- och Införselmoms 333:- Totalkostnad: 511:- + 25% moms 45:- = 556:-  Hur skall jag bokföra detta då vi inte har köpt in någonting men vi skall betala införseln? Tacksam för hjälp!

Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej Petra!
Då föreslår jag att du bokför det via en leverantörsfaktura med följande kontering:
2440 kredit 556
2641 debet 378
5700/5790 debet 178
Highlighted
NY MEDLEM

Forstätter på den här tråden då den verkar vara mest relevant. Jag har som ovanstående också fått en Faktura på tull och moms från DHL. Men min ser lite annorlunda ut. Jag har införselmoms på 164 något tillval/tillägg på 50 som tillsammans blir 214, och sen moms spec på 12,50. vad betyder dom här siffrorna och hur ska jag bokföra dom.. se bild. Är det 164 + 12,50=176,5  som ska in i 2641 debet och 226,5 på 2440 debet, och 50 kr på 
4XXX

Tack så hemskt mycket på förhand 

Sen så är faktura datumet 20141230 men betalades först 20150216 (ny bank nya rutiner, missade att betala alla fakturor i januari 🙂  ) Och då hade vi gått över från enskild firma till AB i årskiftet. Denna fakturan är betald från ABets konto, men kostnaden för varan tror jag är betald från den enskilda firmans konto, är det okey med tanke på att vi kör kontant metoden?