Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur fakturera hyreskostnad till någon, som jag delar lokal med? - Visma eEkonomi

Jag delar lokal med en annan företagare. Hyreskontraktet står på mitt företag och jag ska fakturera den andres del av hyran varje månad. Om jag använder fakturering via "försäljning" i eEkonomi, hamnar intäkten på försäljning av varor eller tjänster. Jag vill ha den på konto 5010. Hur gör jag?
Caelia
5 SVAR 5
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur fakturera hyreskostnad till någon, som jag delar lokal med? - Visma eEkonomi

Frågan har varit uppe flera gånger tidigare i olika skepnader:
  • Hur fakturerar jag presentkort?
  • Hur vidarefakturerar jag utlägg?

Som det ser ut nu är eEkonomi på tok för nedlåst för att lösa detta på ett smidigt sätt. Är också intresserad av hur tanken egentligen är att man ska lösa detta.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Hur fakturera hyreskostnad till någon, som jag delar lokal med? - Visma eEkonomi

Hej!
Vanligtvis använder man konto 3911 om hyran inte är din huvudsakliga intäkt. Detta gäller om du hyr ut momsfritt, vilket man gör enligt huvudregeln. Man har i vissa fall möjlighet att frivilligt momsregistrera sig för uthyrning. Mer info om detta hittar du på Skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/foretagorg...

I Visma eEkonomi får du börja med att aktivera konto 3911 i kontoplanen. Gå in under Inställningar - Kontoplan och sök på 3911. Bocka i rutan Visa även inaktiva poster under sökrutan så får du upp kontot. Markera kontot, klicka på Redigera till höger, bocka i rutan Aktivt och spara så kan du använda kontot.

Sedan får du skapa en ny artikelkontering under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till exempelvis Hyra, sätt 0% moms och typ Tjänst. På raden Momsfri till höger plockar du upp konto 3911 och sparar.

När detta är gjort skapar du en ny artikel för hyran och kopplar den till den här artikelkonteringen så ska bokföringen bli rätt för dig när du fakturerar kunden.
Highlighted
NY MEDLEM

Nu har jag lärt mig något nytt igen! Tack!
Kan man göra på samma sätt med försäljning av presentkort?
Jag försökte, men kunde inte få in konto 2421 i artikelkonteringen.
Caelia
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Härligt att höra!
Nej det kan du inte göra, artikelkonteringarna hanterar bara konto som börjar med siffran 3 i dagsläget.

Hur presentkort ska hanteras i programmet beskrivs här:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Och ett önskemål om mer automatisk hantering diskuteras här:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Highlighted
NY MEDLEM

Vidarefakturering av hyra inom koncern

Vi har ett hyresavtal på en lokal som används i ett annat av våra bolag och hyran vidarefaktureras inom koncernen. Leverantörsfakturan konteras på 5010 (lokalhyra) och när vi fakturerar ut den har den konterats på 3912 (hyresintäkter). Vi har normalt ett särskilt konto för det som faktureras inom koncernen men undrar om just hyra behöver särskiljas eller om det går bra att lägga på 3591 (övriga fakturerade kostnader inom koncern). Kanske efter tycke och smak :)?