Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna W1
UTFORSKARE

Hur fakturerar jag kostnaden för min hyra av skylift

Har enskild firma inom byggbranschen. Ska nu fakturera en kund där jag förutom arbetstid och byggmaterial ska fakturera kostnaden för en hyrd skylift. Vilken artikel och vilket konto skulle ni använda för detta (alltså hyran för skyliften)? Är det att betrakta som en del av materialkostnaden eller är det en tjänst? 
Ibland känns det enklaste krångligt men jag hoppas att nån har bättre koll än jag på detta?
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I programmet är det smidigast om du lägger upp en artikel för detta. Det gör du under Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Här väljer du om det ska vara en tjänst eller vara. Skulle nog rekommendera att lägga det som en tjänst, men utan att fylla i Typ av husarbete då det förmodligen inte ger rätt till skattereduktion.

Du ser under Inställningar - Artikelkonteringar vilket bokföringskonto respektive artikelkontering går mot. Klicka på artikelkonteringen du valt och välj Redigera, så ser du detta.

Återkom om du har funderingar!

Ha det fint!

Moa
Anna W1
UTFORSKARE

Hej! Tack så mycket för tydligt svar. Det känns logiskt att göra som du skriver och att det bör vara en tjänst. Också rätt att kostnaden för kunden inte ger rätt till skattereduktion. Jag kommer troligen bokföra på konto 3590 (övriga fakturerade kostnader). Då kan jag separera intäkterna för min timdebitering från såna här övriga arbetsintäkter.
Önskar en bra dag!
Med vänlig hälsning Anna