Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag om konto 1580 inte överensstämmer med verkligheten?

Hur gör jag om konto 1580 inte överensstämmer med verkligheten? Jag har minus på detta konto men jag har inte några fordringar för tillfället, och mitt bokförda saldo stämmer med verkligheten. Det jag skulle vilja göra är att korrigera detta saldo på något vis...
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har kreditsaldo. - minus - på 1580 så ser du vad det beror på i din huvudbok . Kolla där vilken trans som ger minussaldo och rätta den

Mikael Pettersson
Mattias2
MEDLEM

Som sagt, du måste gå tillbaka och hitta felet så du kan kontera det omvänt för att lösa det. Skriv ut huvudbok och granska alla händelser på kontot. Ev. kan du begränsa det med hjälp av datum. Då du kanske vet ungefär när det inträffade. Tråkigt men lycka till..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ni talade tidigare om minus på 1580. Om man nu inför årsbokslutet har +16kr på Konto 1580 efter det att man har krediterat alla inbetalningar från 1580 och Debiterat 1920. Vad betyder detta?

Då det är en väldigt liten summa i det stora hela, kan det vara öres-avrundning eller ören från avgifter som adderat ihop sig till att bli dessa 16kr?

Hur kan man kvitta bort dessa i så fall?

Kredit 1580

Debit 3740

 

Tusen tack för hjälp 🙂

My Janhall
ANSTÄLLD

Det är svårt att svara på vad differensen på 16 kr uppstår från, men det skulle ju kunna vara öresavrundningar. För att kontrollera det så kan du följa Mattias råd ovan och gå tillbaka i en huvudbok för att se vad som bokförts exakt, men i det stora hela så betyder ju detta att du har bokfört mer på 1580, alltså som kundfordringar än vad du bokfört att du fått betalt. Vilket saldo stämmer? Är saldot som finns bokfört på konto 1920 korrekt utifrån dina kontoutdrag? 
Beror det på en öresavrundning så skulle du kunna fullfölja ditt konteringsförslag. 

Ha en god fortsättning! 
/My

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi använder idag iZettle som gör veckoutbetalningar till oss. Dess utbetalningar visas som BG INSÄTTNING 1 på vårt kontoutdrag från banken en gång i veckan. Så med andra ord krediterar jag 1580 och Debiterar 1920 vid matchningen.

Kontot 1580 används enbart för iZettle och inget annat. Alla utbetalningar/inbetalningar med andra ord samt avgifter från iZettle sköter sig självt och bokför sig på korrekt konton automatiskt.
Det enda jag gör varje vecka är att jag lägger in veckans transaktioner från banken i Visma eekonomi och därefter matcha händelserna. Där med matchar BG INSÄTTNING 1 från izettle med att kreditera 1580 och debit 1920.


Då jag enbart rör konto 1580 när jag matchar BG INSÄTTNINGEN så förstår jag inte vart denna diff på 16kr kommer från.

Dagsförsäljningarna, kortavgifter bokför sig självmant på 1580 efter avslutad dag. Så jag rör sällan konto 1580.

 

Fråga:

Kan man boköra en diff om man råkar slå in en siffra fel, eller säger VISMA då till att en diff fortfarande finns? 
Exempel:

Debit K1920 - 20 010kr

Kredit K1580 - 20 000kr

 

Då det blir en diff på 10kr i detta exempel, säger Visma till eller går det igenom?

Detta är i så fall det enda alternativ jag kan komma på som skulle kunna orsaka att 16kr fortfarande finns kvar på konto 1580. Att jag i så fall tryckt 16kr fel.

 

Tusen tack!

 

Hej! 

Jag förstår din tanke men det hade inte gått att genomföra en sådan verifikation i ditt eEkonomi, du hade fått ett felmeddelande om att verifikationen inte balanserar och att detta måste åtgärdas innan det går att bokföra. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack My 🙂

 

Om programmet ger ett felmeddelande att verifikationen inte balanserar så ser jag inte hur dessa 16kr kan kvarstår på 1580.

Det enda som bokförs på 1580 är dagsförsäljning, kortavgifter. Dagsförsäljningarna kommer som veckoutbetalningar som jag matchat med att kreditera 1580 och Debiterar 1920. Kortavgifterna krediteras automatiskt från 1580 och debiterar 67xx (bankkostnader).

 

Inget annat används 1580 till. Och då mina matchningar med utbetalningar gått galant utan några felmeddelanden vid bokföring så måste dessa 16kr vara öresavrundningar.