
Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-08-13
18:08
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-08-13
18:08
Hur gör man avskrivningar av inventarier - eEkonomi
Hej!
Har köpt in inventarier/utrustning som överstiger ett halvt basbelopp. Men frågan är, hur gör av avskrivningen på bästa sätt? Vilket blir mest ekonomiskt?
Totalt varde ca 24000 ex moms.
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13
Svara
10 SVAR 10

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-08-15
08:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-08-15
08:43
Hej!
Jag skulle rekommendera dig att lägga in inventariet i programmets inventariedel, så hanterar programmet avskrivningarna åt dig. Du hittar instruktioner för det i programmets inbyggda hjälp, du kan bara söka på Lägg till ny inventarie i sökrutan uppe till höger.
Där hittar du även instruktioner för hur avskrivningen sedan görs, under rubriken Åtgärder för inventarier.
/Karl
Jag skulle rekommendera dig att lägga in inventariet i programmets inventariedel, så hanterar programmet avskrivningarna åt dig. Du hittar instruktioner för det i programmets inbyggda hjälp, du kan bara söka på Lägg till ny inventarie i sökrutan uppe till höger.
Där hittar du även instruktioner för hur avskrivningen sedan görs, under rubriken Åtgärder för inventarier.
/Karl

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-08-15
09:01
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-08-15
09:01
Normalt skriver man av inventarier på 5 år.
Du kan då välja att göra det på 2 sätt:
Alt. 1 20%-regeln
Det innebär att du gör en linjär avskrivning med 20% av inköpspriset varje år i 5 år.
I ditt fall blir det 4 800:- per år.
Alt. 2 30%-regeln
Då gör man en avskrivning på 30% av restvärdet varje år.
I ditt fal blir det:
År 1 7 200:- (30% av inköpspriset 24 000:-)
År 2 5 040:- (30% av restvärdet 16 800:-)
År 3 3 528:- (30% av restvärdet 11 760:-)
År 4 Men så här kan man väl inte fortsätta i all evighet!
Nu inträder "Kompletteringsregeln" in.
Inventarier ska vara avskrivna i normalfallet efter 5 år. Kompletteringsregeln innebär att man ska jämföra alt. 1 och alt. 2 och räkna ut det värde som blir för de olika alternativen. Sedan får man använda det alternativ som skulle ge lägst restvärde.
Alt. 1 Alt. 2 Lägst restvärde/avskrivning
År 1 4 800 19 200 7 200 16 800 16 800 7 200
År 2 4 800 14 400 5 040 11 760 11 760 5 040
År 3 4 800 9 600 3 528 8 232 8 232 3 528
År 4 4 800 4 800 2 470 5 762 4 800 3 432
År 5 4 800 0 1 729 4 033 0 4 800
Du kan då välja att göra det på 2 sätt:
Alt. 1 20%-regeln
Det innebär att du gör en linjär avskrivning med 20% av inköpspriset varje år i 5 år.
I ditt fall blir det 4 800:- per år.
Alt. 2 30%-regeln
Då gör man en avskrivning på 30% av restvärdet varje år.
I ditt fal blir det:
År 1 7 200:- (30% av inköpspriset 24 000:-)
År 2 5 040:- (30% av restvärdet 16 800:-)
År 3 3 528:- (30% av restvärdet 11 760:-)
År 4 Men så här kan man väl inte fortsätta i all evighet!
Nu inträder "Kompletteringsregeln" in.
Inventarier ska vara avskrivna i normalfallet efter 5 år. Kompletteringsregeln innebär att man ska jämföra alt. 1 och alt. 2 och räkna ut det värde som blir för de olika alternativen. Sedan får man använda det alternativ som skulle ge lägst restvärde.
Alt. 1 Alt. 2 Lägst restvärde/avskrivning
År 1 4 800 19 200 7 200 16 800 16 800 7 200
År 2 4 800 14 400 5 040 11 760 11 760 5 040
År 3 4 800 9 600 3 528 8 232 8 232 3 528
År 4 4 800 4 800 2 470 5 762 4 800 3 432
År 5 4 800 0 1 729 4 033 0 4 800
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-15
15:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-15
15:49
En fundering
Måste man göra avskrivning om summan på en inventerie överstigen ett halvt basbelopp? Eller är det bara typ smartare men inte nödvändigt?
Måste man göra avskrivning om summan på en inventerie överstigen ett halvt basbelopp? Eller är det bara typ smartare men inte nödvändigt?
2017-04-18
10:02
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-18
10:02
Överskrider inköpet av inventariet ett halvt prisbasbelopp så måste du dela upp kostnaden i form utav avskrivningar, fördelade på flera år. Om inköpet underskrider ett halvt prisbasbelopp så behöver du inte dela upp kostnaden, men får dock göra det om du så önskar.
/Karl
/Karl
2017-04-27
13:23
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-27
13:23
Jag har lagt in inventarien i inventarielistan i eekonomi. Skrev att den var inköpt feb 2016 och dess värde. Valde sen att göra avskrivning. Men den har då lagt avskrivningen 2017-12-31 som första avskrivning. Blir det rätt ? eller fel? (ingen avskrivning är då gjord 2016)

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-02
09:15
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-05-02
09:15
Hej!
Första avskrivningen borde vara gjord 2016-12-31, inte 2017-12-31. Om du kollar på inventariet under Bokföring - Inventarier i programmet, finns det enbart en avskrivning där? Har du lagt in korrekt inköpsdatum?
Du får gärna bifoga två skärmdumpar, en på de avskrivningarna som syns på inventariet när det är markerat i listan, och en på hur inventariet är inlagt.
/Karl
Första avskrivningen borde vara gjord 2016-12-31, inte 2017-12-31. Om du kollar på inventariet under Bokföring - Inventarier i programmet, finns det enbart en avskrivning där? Har du lagt in korrekt inköpsdatum?
Du får gärna bifoga två skärmdumpar, en på de avskrivningarna som syns på inventariet när det är markerat i listan, och en på hur inventariet är inlagt.
/Karl

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-29
08:56
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-05-29
08:56
Ok, jag har en liknande fråga (kamerainköp för 36 000 ex moms) Jag förstår delen med "lägga till ny inventarie" ovan.
MEN hur bokför jag betalningen av själva fakturan?
/Alexandra
MEN hur bokför jag betalningen av själva fakturan?
/Alexandra

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-30
09:57
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-05-30
09:57
Hej Alexandra,
Har du betalt kameran med företagets pengar kan du bokföra så här:
1930 Kredit
2641 Debet
1220 Debet (eller annat 12XX som du tycker passar)
Är betalningen gjord med privata pengar använder du konto 2018 (enskild firma) konto 2893 (AB) istället för 1930.
Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Har du betalt kameran med företagets pengar kan du bokföra så här:
1930 Kredit
2641 Debet
1220 Debet (eller annat 12XX som du tycker passar)
Är betalningen gjord med privata pengar använder du konto 2018 (enskild firma) konto 2893 (AB) istället för 1930.
Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-02-21
06:02
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-21
06:02
Hej, Jag har lagt in mina inventarier nu i inventarielistan och vill göra avskrivningar. Dock hittar jag inget alternativ för att välja avskrivningsmetod. Jag skulle första året vilja använda mig av 30-procentsregeln, då det ger bäst effekt på resultatet. Men programmet verkar vara förinställt på att endast använda sig av 20-procentsregeln. Hur gör jag för att ändra detta?
/ Martin
/ Martin
2018-02-28
09:42
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-02-28
09:42
Hej Martin,
eEkonomi kan enbart hantera linjär avskrivning med 20% per år och det är därför du inte kan hitta nånstans att ställa in programmet på vilken avskrivningsregel du vill tillämpa.
Om du ändå vill skriva av enligt 30-procentsregeln får du bokföra dina avskrivningar manuellt.
När du sen då gör din deklaration måste du då i dina noter lämna upplysning om hur avskrivningen har fördelats.
/Cecilia
eEkonomi kan enbart hantera linjär avskrivning med 20% per år och det är därför du inte kan hitta nånstans att ställa in programmet på vilken avskrivningsregel du vill tillämpa.
Om du ändå vill skriva av enligt 30-procentsregeln får du bokföra dina avskrivningar manuellt.
När du sen då gör din deklaration måste du då i dina noter lämna upplysning om hur avskrivningen har fördelats.
/Cecilia
