Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur gör man med öresutjämning - eEkonomi

Hur gör man med öresutjämning. Kan man dra bort från exmoms? Tele2 1930:309. 6200:247,8. 2641: 61,09. Vad gör jag med öresutjämning -0,48?
8 SVAR 8
NY MEDLEM

Re: Hur gör man med öresutjämning - eEkonomi

Kredit 3740
NY MEDLEM

Tack. Jag tror jag har 2 st andra fakturor tidigare där sänkte jag öronen på ex moms beloppet är det nått jag måste ändra nu i efterhand eller är det struntsamma ?
NY MEDLEM

Hej Christian,

Jag kanske missförstod dig men du får ju inte gå in och labba på örena i själva bokföringsbeloppen – DE måste faktiskt vara på ÖRET.

Konto 3740 (Öres- och kronutjämning) använder du vid behov – genom en separat rad under den längst ned placerade transaktionen på varje verifikation – och för att TOTALT få D & K att bli lika stora i summeringen som skall registeras.

Mvh Roffe

NY MEDLEM

När jag manuellt registrerar, avrundar jag till närmsta heltal, så man slipper 19 öre fel hit och dit, om det är så att det är kompatibelt med den typ av verifikation som jag registrerar. Momsen på leverantörsskulder blir då alltid i hela tal och då även kostnaden. Skulle det vara så att totalsumman inkl moms slutar på ören, avrundar jag det också. Det jämnar ju ut sig i slutänden ändå.

//L

NY MEDLEM

Hehe ja, var och en blir väl salig på sin tro. Men jag satt med en redovisningsdirektör, som handhar mitt bokslut, senast i veckan och där var de sista ”66 örena” det viktiga – dom örena utgjorde nämligen en ”identitet” på beloppet – att vi pratade om rätt belopp och inget snarlikt. Jag inbillar mig att de örena kan vara guld värda om man skulle hamna i rätten och där försöka förklara vad- och hur man gjort. Men jag kan ju ha fel - och jag har inte landat där - än :-).

Mvh Roffe

NY MEDLEM

Ja, å han blir salig på sin. Allt går inte att öresavrunda men leverantörsfakturorna mina får alltid heltal på slutet och momsen också om jag registrerar dem manuellt. Bankkontona får däremot vara med ören av naturliga skäl. När jag tänker på det, är det nog på leverantörsfakturorna som det är mest irriterande med ören; de andra kontona bryr jag mig nog inte om. Jag har också så mycket automatik i min bokföring, så jag drabbas inte så mycket av ören. Om redovisningsdirektören (kul titel, förresten) gör dina bokslut, borde han verkligen vara irriterad över örena då de ställer till det med diffar i bokslutsprogrammet, vilka man manuellt måste klarmarkera.

//L

NY MEDLEM

Nja, det där med redovisningsdirektör var väl lite slarvigt uttryckt av mig – det är inte det som det står på visitkortet. Men han är direktör i ett större internationellt redovisningsföretag – och väldigt bra. Han ser på min verksamhet med en horisont på ungefär 5 år. Så de mått och steg som han gjorde i bokslutet för 5 år sedan är jag väldigt glad för idag. Den framsyntheten har jag inte en chans att matcha då man är fullt upptagen med dagens exekutiva och operativa verksamhet.

Jag har heller inga större problem med öres-problematiken på fakturor etc. men sitter jag och redovisar kostnader som jag haft i företaget så tycker jag att jag får ta det som det står på underlaget – för att bl.a. få full spårbarhet. Står det moms 10,89 på en taxiräkning så blir det 10,89 i redovisningen. Jag tycker mig inte DÄR ha friheten att höfta till något annat.

Är man vidare noggrann och duktig så blir det kanske inte mer än 2% fel i alla manuella aktiviteter som man gör – detta baserat på den inbyggda mänskliga skröpligheten att inte alltid göra rätt. Inför man sedan dessutom ”medvetna fel” tror jag att man ”binder ris åt egen rygg” – är min erfarenhet.

Så i exemplet ovan kan det lika gärna ha råkat bli 10,98 (rätt vanligt att man kastar om två siffror) - och verifikationen går inte jämt upp. Det är då det är bra med konto 3740 (Öres- och kronutjämning). Så i stället för att kanske spendera en timme eller två på att leta reda på det i sig betydelselösa felet så kör man en D eller K på 3740 – och saken är klar – och man vet vad man gjort.

Mvh Roffe

NY MEDLEM

Avrundning av öretal i en faktura

Mervärdesskatt beräknas på beskattningsunderlaget enligt gällande skattesats. Det innebär att mervärdesskattebeloppet i en faktura kan komma att anges i kronor och ören. Öretalet anges då med två siffror, i vissa fall efter avrundning.

Om avrundning till hela krontal tillämpas vid faktureringen får sådan avrundning göras på mervärdesskattebeloppet under förutsättning att avrundningen görs enligt 2 § lagen om avrundning av vissa öresbelopp. Skatteverket anser att mervärdesskatten av praktiska skäl inte behöver ändras i fakturan när fakturans slutsumma avrundas uppåt eller nedåt enligt lagen om avrundning av vissa öresbelopp.

När avrundning sker enligt lagen om avrundning av vissa öresbelopp gäller följande. Om öretal ingår i det belopp som ska betalas ska öretalet avrundas till närmaste hundratal. Vid avrundningen ska då slutsiffrorna ett till och med fyrtionio avrundas nedåt och slutsiffrorna femtio till och med nittionio avrundas uppåt (2 § lagen om avrundning av vissa öresbelopp).

Källa: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.3/321578.html