Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hanterar man återförsäljare?

Vi tillverkar smycken som nu två stycken andra företagare kommer sälja i sina butiker.
Det jag undrar är hur vi ska sköta betalningar osv på enklast sätt.
Kan vi fakturera till dessa två i efterhand ?
Alltså att dom säljer. Meddelar oss vad som sålts. Vi skickar en faktura och dom betalar?
Hur går man tillväga när dessa två skall få behålla 10 % av försäljningen?
13 SVAR 13
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

För att kunna svara på detta behöver jag veta lite mer om hur försäljningen går till. Kommer återförsäljaren stå som säljare gentemot kunden eller säljer dem i ditt namn?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej !
Smyckena kommer att säljas i vårt namn.
Var tänkt att vi skulle ha en egen kassa där men det blir alldeles för dyrt för oss såhär i början av vår start.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett lämpligt sätt kan ju vara att återförsäljarna månadsvis skickar en rapport till er över deras försäljning av era produkter och att ni sen använder det som underlag för att fakturera dem försäljningsvärdet minus deras 10%.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag letat runt lite.
Att sälja på komission blir nog enklast och mest rätt.
Hur skall dom försäljningarna bokföras ?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

För dig som huvudman kan du bokföra försäljningen som vanligt, men till det pris som förmedlaren ska betala till dig. Du kan alltså skapa en vanlig faktura och skicka till förmedlaren.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så hjärtligt !
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra provision med varorna i annans butik..

Hej. Om man har försäljning av presentartiklar och har en del av artiklarna i annans butik mot provision, hur bokför man det? Vilken information måste underlaget ha från den butiken för bokföringen i Enskild Firma? Tack tack./Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om kunden bara får en skrift där det står produkt, kostnad de sålt för o 18% provision, inget företagsnamn o moms, räcker det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Kan man i systemet bokföra kommissionen separat så man kan hålla koll?
I detta fallet kommer bara en skrift med sålda saker och sätts in på banken, sedan bokförs det som försäljning i systemet. Är det ok? Tack/Annica
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Annika!

det borde vara ok. Att bokföra det på ett separat konto går också bra. I Visma eEkonomi väljer kan du skapa en egen artikelkontering där du själv kan välja vilka konton som ska ingå.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oj förlåt, tänkte inte på att det var eEkonomi, jag har Enskild Firma, men man kanske inte måste bokföra kommissionen alls men hur gör man isåfall? Tackar/Annica
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I Enskild Firma finns ett antal inbetalningstyper som du kan namnge själv. Om du klickar på Lägg till/Ta bort inbetalningstyper när du registrerar försäljningen så har du Försäljning 1,2,3,4 och 5. Lägg en egen benämning (t ex kommision) på en av dessa och bocka i Använd i kassabok. Då blir den valbar när du registrerar inbetalningar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Återförsäljare/Provision.

Ja, hur gör man. Jag sitter på andra sidan och ska skicka provisionen till min kund. Jag bad henne skicka en faktura på summan jag ska betala henne, bara för att få ett betalningsunderlag, fungerar det?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Provisionsförsäljning.