Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur konterar jag en betalning till EU land som avser PR-event i Sverige? - eEkonomi

Hej! Jag har betalat för att få delta i ett PR-event där bl.a. en av företagets produkter introducerades. Middag ingick i paketet. Men betalning gjordes till företag i ett annat EU-land... Hur bokför jag nu det? Inköp av vara p konto 4058? Eller inköp av tjänst? (båda med omvänd momsskyldighet på kontona 2645 (debet) och 2614 (kredit)). Problem: Då får jag inte med kontering på PR konto (5990)
Eller ska det bokföras som PR på 5990 ?? (Problem: då får jag inte med det att jag betalt till annat EU-land ju...?)
2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Du kan använda konto 5990 men då måste det kontot ha momskod 20 (varor) 21 (tjänst) på denna transaktion

Man kan ändra momskod i verifikationen i efterskott (troligen enklast)


Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Håller med Pacsac, ändra momskoden på konto 5990 just på den verifikationen. Du kan göra det direkt på verifikationen om du skapar en manuell verifikation för inköpet under Bokföring - Verifikationer.

Skapar du en faktura under Inköp - Leverantörsfaktura går du i efterhand in under Bokföring - Verifikationer och klickar på verifikationen det gäller och väljer Åtgärder - Korrigera momskod.

/Moa