Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-02-27
23:45
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-02-27
23:45
Hur konterar jag en betalning till EU land som avser PR-event i Sverige? - eEkonomi
Hej! Jag har betalat för att få delta i ett PR-event där bl.a. en av företagets produkter introducerades. Middag ingick i paketet. Men betalning gjordes till företag i ett annat EU-land... Hur bokför jag nu det? Inköp av vara p konto 4058? Eller inköp av tjänst? (båda med omvänd momsskyldighet på kontona 2645 (debet) och 2614 (kredit)). Problem: Då får jag inte med kontering på PR konto (5990)
Eller ska det bokföras som PR på 5990 ?? (Problem: då får jag inte med det att jag betalt till annat EU-land ju...?)
Eller ska det bokföras som PR på 5990 ?? (Problem: då får jag inte med det att jag betalt till annat EU-land ju...?)
Svara
2 SVAR 2
2017-02-28
09:20
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-02-28
09:20
Du kan använda konto 5990 men då måste det kontot ha momskod 20 (varor) 21 (tjänst) på denna transaktion
Man kan ändra momskod i verifikationen i efterskott (troligen enklast)
Svara
2017-03-01
10:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-03-01
10:31
Hej!
Håller med Pacsac, ändra momskoden på konto 5990 just på den verifikationen. Du kan göra det direkt på verifikationen om du skapar en manuell verifikation för inköpet under Bokföring - Verifikationer.
Skapar du en faktura under Inköp - Leverantörsfaktura går du i efterhand in under Bokföring - Verifikationer och klickar på verifikationen det gäller och väljer Åtgärder - Korrigera momskod.
/Moa
Håller med Pacsac, ändra momskoden på konto 5990 just på den verifikationen. Du kan göra det direkt på verifikationen om du skapar en manuell verifikation för inköpet under Bokföring - Verifikationer.
Skapar du en faktura under Inköp - Leverantörsfaktura går du i efterhand in under Bokföring - Verifikationer och klickar på verifikationen det gäller och väljer Åtgärder - Korrigera momskod.
/Moa
Svara