Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur konterar jag inbetalning av bankgiro?

Hej.
 Jag ska bokföra att kund betalat in fakturan till mitt bankgiro på företagskontot. Pengarna hamnade direkt in på bank-kontot.

3041       kredit 760
2611       kredit 190
1930       debet 950kr

ska jag bokföra mot 1930 som jag använt tidigare, eller ska sådana inbetalningar ha ett annat bas konto?

Och när jag ska matcha de inklistrade bank utdraget så kan man välja tex inbetalning av kundfaktura, men det kan jag inte göra, då fakturorna görs utanför programmet. för det är väl okey?

Ska jag välja egen insättning då? det känns ju fel? 
Och ska jag bokföra på något annat sätt då?

enskilt företag
kontant metoden. 

Mvh Emsha

 

Innehållet i tråden har verifierats av Visma Spcs 240313

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringsmässigt kan jag svara och det är 1930 som gäller, det är där pengarna går in. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emsha!

Precis som Carina skriver så bokför du inbetalningen mot konto 1930, eftersom pengarna har kommit direkt in på ditt företagskonto.

När det gäller de inbetalda kundfakturorna som görs utanför programmet, så matchar du dessa mot Övrig insättning-Egen kontering, där du bokför försäljningskontot och momskonto, om det är moms på fakturan.

Ha en fortsatt fin dag!

/Petra 
Pacsac
CHAMPION

din kontering ser rätt ut under förutsättning att försäljningen inte är konterad tidigare i din bokföring

"normalt" (med fakturering från eEkonomi) så konterad det 1930 D, 1510 K. (1510 är kundreskontra)