Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JohannaG1
MEDLEM

Hur korrigera felaktigt bokförda konton när det inte går att ångra verifikationen?

Två verifikationer har felaktigt blivit bokförda på 3058 försäljning av varor istf 3048 försäljning av tjänst. En är en kundfaktura och en är en inbetalning. Fråga: Hur ska jag korrigera detta? Det går inte att ångra verifikationen.

2 SVAR 2
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @JohannaG1!

 

Du kan korrigera detta genom att gå in under Kassa- och bankhändelser sedan fliken Periodens bankhändelser, välj rätt period och leta upp rätt bankhändelse för inbetalningen. Om du klickar sedan på bankhändelsen så har du alternativet Ångra matchning. Då kan du sedan gå in under Försäljning - Kundfakturor för att leta upp fakturan under Alla fakturor och få upp alternativet Ångra faktura under Åtgärder. Då skapas det upp korrigeringsverifikationer för både fakturan och inbetalningen. Sedan skapar du bara om fakturan på nytt med rätt artikelkontering och matchar om bankhändelsen. Detta för att kunna lättare kunna se i framtiden att korrigeringar har skett på fakturorna/verifikationerna. Alternativet är att annars skapa upp en manuell verifikation och boka om från 3058 mot 3048.

 

Hör av dig om du har några frågor eller funderingar så hjälper vi dig.

// Anton

Tusen tack för utförligt svar, jag ska testa detta! 🙂