Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Prefect1
UTFORSKARE

Hur lägga upp inventarie?

Hej, jag saknar en bra guide för inventarie så jag behöver lite hjälp. Jag har ett AB och har precis köpt mus och tangentbord för 1448 kronor. Inköpet gjordes med egna pengar så verifikationen ser ut:

Konto                                    Debet     Kredit
2893 - Skulder till närstående personer            1448,00
5410 - Förbrukningsinventarier           1158,00
2641 - Debiterad ingående moms           290,00

Nu antar jag att jag lägger till detta som en inventarie? De fält jag undrar över är:
  1. Inventariekontering
  2. Skrivs av och samtliga värden där under

Eftersom kostnaden är så låg så skriver jag väl av hela kostnaden direkt?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver inte göra något mer alls på förbrukningsinventarier. De kostnadsbokförs direkt och så är det klart. 

Hej Carina och tack för ditt snabba svar.

Du får gärna förtydliga lite så att det inte blir några missförstånd. Svara gärna på dessa frågor:

1. Vad skall jag välja för inventariekontering i drop-down listan som finns?
2. Du menar att jag skall bocka ur "Skrivs av"?

mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Nu är jag inte så bra på eEkonomis automatfunktioner, jag kör helt manuellt....
Logiskt sett så tycker jag inte att inventariekontering (fråga 1) ska användas, då misstänker jag att det hamnar på balanskonton 12XX.
Sen fråga 2, du bör bocka ur avskrivningar. Det är gäller ju inte denna transaktionen.

Men som sagt, logik och programfunktioner går inte helt hand i hand, så kanske någon annan kan svara? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gränsen för inventarie är fö 22 400:- för 2017, då ekl moms. 

Hej!

Precis som Carina nämner ovan gäller följande; De inventarier som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. 

Så du behöver inte göra något mer i programmet för att det ska bokföras korrekt. Du kan, om du vill, lägga upp det i inventarielistan och bocka ur

Skrivs av. 

Då finns det med i listan över inventarier, om du så önskar. 

Här finns mer info ang inventarier i eEkonomi. 

Ha det fint!

/Moa