Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ingrid11
MEDLEM

Bokföra klientutlägg som ska vidarefaktureras

Hej, har en fråga om klientutlägg.Jag har bokfört utlägget som skall faktureras vidare på 1680 och dragit av moms som vanligt.När jag sedan fakturerar så skall momsen läggas på igen och utlägget bokas bort från 1680 men utlägget ska inte vara resultatpåverkande - hur gör jag då för att få en korrekt momsrapport?

13 SVAR 13
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Utlägg som bokförs på 1681 ska uppfylla tre krav för att betraktas som utlägg:
- Köparen, dvs din kund, ska vara betalningsskyldig mot säljaren.
- Fakturan ska bara innehålla självkostnadsbeloppet.
- Betalaren, dvs ditt företag, ska inte låta beloppet vara resultatpåverkande, som du är inne på.

Om en utgift är ett utlägg enligt denna definition har du som betalare ingen rätt till avdrag för ingående moms. För att din kund ska ha rätt att dra av momsen bör du bifoga en kopia på fakturan avseende utlägget tillsammans med den faktura du ställer ut till kunden. I din bokföring innebär detta att du bokför hela utlägget inklusive moms på konto 1681, men du bokför alltså ingen ingående moms.

Om något av de tre kraven ovan inte är uppfyllda betraktas utlägget som en kostnad som vidarefaktureras. Då får du dra av den ingående momsen och utgående moms redovisas på vidarefaktureringen. Men då ska både inköpet och försäljningen vara resultatpåverkande.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
försäljningstjänst - Eget Aktiebolag.


eget aktiebolag
Om jag anlitar tex en trailerflytt som kostar 5000 med moms,och från skogsbolag får jag igen den kostnaden sen, men kanske hinner betala den innan jag får betalt av skogsbolaget.
hur bokför jag det då?
det ska i slutändan bli plus minus noll.
jag kan ju inte ta in den som försäljningstjänst?
jag må ju skapa en egen faktura på det och inte blanda in i skotningsfakturan-försäljningstjänst?
Hjälp hur ska jag göra? vad får jag göra?

Hej!

I den här tråden kan du läsa mer om vidarfakturering av kostnader och vad som gäller för att få göra en vidarfakturering.

Om utlägget räknas som vidarfakturering kan du i Visma Eget Aktiebolag lägga utbetalningstyp Lån till andra aktiebolag.
När du sen får igen pengarna registrerar du det med inbetalningstypen Återbetalt lån från andra aktiebolag.

Om det inte räknas som ett utlägg som vidarfaktureras registrerar du det som en kostnad i företaget och därefter faktuerar du kostnaden till skogsbolaget.

Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok bra svar
men vilken utbetltyp och inbettyp om man gör som du skrev-

Om det inte räknas som ett utlägg som vidarfaktureras registrerar du det som en kostnad i företaget och därefter faktuerar du kostnaden till skogsbolaget.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Jag är inte helt säker på vilken typ av verksamhet du har, men för mig låter det som om du kan använda utbetalningstypen Övriga externa kostnader, då hamnar beloppet på ruta 3.7 i deklarationen.

Sen när du fakturerar skogsbolaget och du registrerar det via en faktura, så räknas det som en Försäljning, eller möjligtvis en Övrig inkomst. Då hamnar beloppet i ruta 3.1 eller 3.4 vid Övriga inkomster.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Vilken in- och utbetalningstyp använder man sig av i Visma Enskild Firma när man bokför utlägg som vidarefaktureras?

Hej!

Om det innebär utlägg som uppfyller kraven enligt Pers svar så kan du registrera det med utbetalningstypen Betalning av deposition
När kunden betalar använder du inbetalningstypen Återbetalning av deposition.

Om det inte uppfyller kraven för utlägg bokför du det som en kostnad och fakturerar kunden som vanligt inklusive detta beloppet.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Vilken typ av utbetalning väljer jag för utlägg jag gjort för kund?.


Hej! Jag har programmet VISMA Eget Aktiebolag AB och undrar vilken typ av utbetalning jag ska välja när jag har utlägg för kunden jag jobbar åt. Dvs jag har betalat en faktura för ett möte där kunden ska stå för hela kostnaden. Jag kommer att ta upp denna kostnad på en reseräkning som jag skickar med min månatliga faktura. Jag har väl inte rätt att dra av moms för detta utan det är kunden som står för den slutliga kostanden för detta utlägg som ska göra det? Ska jag välja "icke avdragsbar utgift"?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är flygbiljett ett utlägg och ska bokföras på 1681 då? Ingen moms på min faktura från flygbolaget så det är väl rätt då att endast fakturera biljett på 1681 som utlägg? vilket konto använder jag mer?

Hade även en fråga hur jag bokför hotellkostnad som jag vidarfakturerar till min kund

Per Nyquist
ANSTÄLLD

En flygbiljett som du har köpt är troligtvis inte fråga om ett utlägg, eftersom du själv köpt biljetten och därmed är betalningsskyldig mot flygbolaget (inte din kund). Det bör istället vara fråga om vidarefakturering av kostnader, som diskuteras mer ingående i denna tråd:
https://getsatisfaction.com/visma_spcs/topics/9nd16tf1c8d9c
bigge_
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vidarefakturera representation.

jag har för en kund representerat dem, har nu kvitton som jag skall fakturera dem. Vad jag förstår så skall jag fakturera hela kvittots belopp och ej lägga på moms. Jag har betalat med eget kort som dras från 1920, hur skall jag kontera detta? Kunden skall i sin tur dra moms och representation. mvh Birgitta
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle vilja veta svaret på ovanstående fråga jag med. Kan man verkligen fakturera ex moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Se Pers inlägg ovan i tråden, uppfyller det kriterierna för utlägg hanteras det på ett sätt, uppfylls kraven inte hanteras det som en kostnad som ska vidarefaktureras. Är du osäker på hur du ska hantera något specifikt rekommenderar jag att du kontrollerar vad som gäller med skatteverket.