Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur lägger jag till belopp/artikel(?) för vidarefakturering på fakturan? - eEkonomi

Hej,

vi har gjort utlägg för kunds räkning som ska vidarefaktureras. Hur lägger jag till ett fält för det på fakturan? Jag hittar ingen artikel som passar för vidarefakturering. Dessutom ska väl den delen av beloppet bokföras mot ett icke resultatpåverkande konto (t.ex. 1681?)?

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-04-25.

11 SVAR 11
KenArd
CHAMPION

Hej Magnus,
Normalt sett så är det inget speciellt med vidarefakturering.
Vad är det för typ av utlägg?
Är det AB  ellerEF?

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är t.ex. vara representation för kunds räkning och vi har ett aktiebolag. Min fråga handlar dock om hur man skapar fakturan så att en del av beloppet inte påverkar resultatet?

Alltså, jag behöver en artikel (vidarefakturering) som inte uttrycks med en enhet och som balanseras mot 1681 och inte 1510.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är t.ex. vara representation för kunds räkning. Min fråga handlar dock om hur man skapar fakturan så att en del av beloppet inte påverkar resultatet?

Om du tar kostnaden på konto 4xxx och fakturerar kostnaden på konto 3xxx

så blir resultat skillnaden mellan intäkt och kostnad, är dom lika stora så påverkar inte detta resultatet...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag göra det med faktureringsverktyget? Jag får inte fylla i vilka konton artiklarna ska balanseras mot.

Gör en faktura i eEkonomi, gör en artikel med rätt momskod, tex. 'varor 25% moms'

Jag har en artikel som heter 'div' med artikeltext: "." (en punkt för att jag ändrar allt eftersom i fakturan)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag pratade just med supporten och i dagsläget finns det inte direkt stöd för det jag vill.

Det man kan göra är att (som du skriver) skapa en ny artikel som heter Utlägg och sätta enhet "st". Sedan lägger man summan av sina utlägg (för vidarefakturering) på den artikeln.

När man skickat fakturan har då 1510 belastats med utlägg kr för mycket varpå man manuellt måste korrigera och flytta motsvarande belopp så det belastar t.ex. 1681 istället.

1510 är kontor för kundfodringar, när fakturan betalas så blir det plus på bankkontot och minus på 1510

Om du bokfört "inköpet/utlägget" på 1681 så får du manuellt boka 1681 mot försäljningskontot som fakturan gått emot.

3xxx debit

1681 kredit

Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis, man måste korrigera manuellt efter varje skapad faktura.

Om du bokför inköpet på 1681, ja

Jag föreslår att inköpet bokförs på något 4xxx konto då behöver du inte blanda in något balanskonto

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Precis som Pacsac skriver: Om det handlar om klientutlägg så får det hanteras manuellt, annars bokför man kostnaden och intäkten som vanligt.
Däremot är det väldigt ovanligt att det ska bokföras på 1681, du kan läsa mer om vad som krävs för klientutlägg i denna forumtråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~