Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur påverkar varulagervärdet deklarationen för en firma?

Hejsan,

Jag har nu lagt in värdet pa mitt lager för förra aret och ser att min balansrapport och slutresultat nu stigit med detta värde och ligger pa plus, innan lag det pa minus. Betyder det att detta tas med i deklarationen och att jag nu maste betala skatt och egenavgifter trots att företaget hade fler utgifter förra aret än inkomster?

tack

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Ja, när du värderat ditt lager och bokför lagerförändringen påverkar det firmans resultat. Lagerförändringen bokförs vanligtvis på konto 4990 - Förändring av lager och pågående arbeten. Om lagervärdet har ökat innebär det att dina tillgångar ökat och kostnaden minskat.

Ditt bokförda lager tas även upp i deklarationen på din NE-blankett i ruta B6 - Varulager.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok jag förstår men jag har funderat lite på detta då min situation är lite annorlunda. Jag skapade mitt företag i Sverige 1 April förra året och hade redan ett lager då eftersom jag hade min aktivitet utomlands innan det. Dessa varor har varit min egen investering som jag betalat med egna pengar innan det svenska företaget startade. Så nu när jag bokför lagervärdet blir det ett värde som inte finns reflekterat i några inköp. Dessutom står nu lagervärdet som 0 i början av perioden även om det inte var det. Kan jag lägga in lagervärdet tex som en övrig egen insättning i företaget den 1 april? Eller hur löser jag detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ja då skulle du behöva bokföra denna händelse i din firma. I och med att du betalat med privata pengar kan du använda konto 2018 - Övriga egna insättningar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, så då gör jag en egen insättning på värdet av lagret som det var den 1 april 2013 till lagerkontot (4960?) och sedan en verifikation med förändringen den 31 dec 2013. Har jag förstått det rätt då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det låter bra.

/Annie