Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Hur "rätta till" fel saldo på Plusgirokontot

Hej! Har en liten enskild firma inom foto och har gjort bokföringen själv (genom att i början läsa böcker och försöka lära mig) i femton år i ett gammalt gammalt SPCS-program och har äntligen gjort slag i sak och flyttat in i en säkrare miljö här. Men jag har ett bekymmer - jag har inte riktigt följt upp plusgirots verkliga saldo med bokföringens under alla dessa år och där är en differens på ca 5000kr (mer i bokföringen än i verkligheten). Något fel har såklart begåtts någon gång men jag bedömer det som nästan omöjligt att lokalisera. Finns det något "accepterat" sätt att rätta till detta för framtiden? T ex helt enkelt betala in differensen och låta bli att bokföra just den insättningen? Tack på förhand,

Jonas

2 GODKÄNDA SVAR

Godkända lösningar
CHAMPION

Svar: Hur "rätta till" fel saldo på Plusgirokontot

Hej, 

det är enkelt när du har enskild firma 😉 Bokför differensen mot Eget uttag så löser du det. 

Visa lösning i originalinlägg

CHAMPION

Gissar att du nån gång bokfört fel på årets resultat. Kanske att du bokfört resultatet 8999/2099 innan den sista posten för året var bokförd.  För att rätta detta gör du en manuell verifikation och bokar om diffen nu, förslagsvis på öreavrundningskontot. Det är ju ett så litet belopp så större utredning är inte nödvändig.

Har du mer på tillgångssidan bokar du D3740  K2010. Innan det nya årsresultatet bokförs. 

4 SVAR 4
CHAMPION

Hej, 

det är enkelt när du har enskild firma 😉 Bokför differensen mot Eget uttag så löser du det. 

NY MEDLEM

Grymt förslag! Tack 🙂

Faktum är att jag har ett annat litet fel också...ingående balans är inte noll...det har skiljt lite drygt 2kr där de senaste åren. Inget jag brytt mig om, och vet såklart inte var felet ligger, men finns det en liknande fix för detta tro? Bara så det ser rätt ut på kommande balansräkningar.

CHAMPION

Gissar att du nån gång bokfört fel på årets resultat. Kanske att du bokfört resultatet 8999/2099 innan den sista posten för året var bokförd.  För att rätta detta gör du en manuell verifikation och bokar om diffen nu, förslagsvis på öreavrundningskontot. Det är ju ett så litet belopp så större utredning är inte nödvändig.

Har du mer på tillgångssidan bokar du D3740  K2010. Innan det nya årsresultatet bokförs. 

NY MEDLEM

Ok, det kan säkert vara en liten ränta på något konto som bokförts efter resultatet fördes över. Tack för bra svar!