Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Hur rätta / justera föregående års periodiseringsfond

Hej,

 

I samband med deklarationen tycker skatteverket att min avsättning till periodiseringsfonden är för hög och jag behöver sänka den. 

 

Bokslut och bokföring är stängda.

Som jag tolkar det behöver följande ske:

 

1) Innevarande år kommer få en mindre ökning av skatten.

2) Periodiseringsfonden skall minskas.

3) Resultatet ökas

4) Balansräkningen ökas

5) Resultatökningen skall inte dubbelbeskattas i nästa dekleration.

 

 

 

10 SVAR 10

Lite knivigt att få till beroende på vilket/vilka program du använder. Men du gör rättelsen endast i deklarationen och får då justera p-fond och skatt i år så att det ändå stämmer. Men som sagt hur du gör beror mycket på vilka program du använder.

Hej

 

Snabbt svar - gillas.

 

Jo jag är med på var och i vilka år det skall rättas. 

 

Det är ett AB och jag använder Eekonomi Bas.

 

Så det är själva hantverket som jag behöver hjälp med. Jag har en del tankar men tänkte invänta förslag först 🙂

Oh. Använder du eEkonomi så är det bästa att någon som kan det programmet svarar istället. Jag använder Visma Administration 2000, Visma Skatt Proffs och Visma Bokslut och i dom programmen gör man lite mer hur man vill, eller som man kan göra är en bättre beskrivning.. Vi hoppas att någon hoppar in i tråden så att jag inte lurar in dig i några omöjligt bokningar. Lycka till!!

Hej Anonym_2018!

 

Jag ser att min kollega har hjälpt dig med hur du ska bokföra detta i en annan tråd, men rent programmässigt gör du rättningarna genom manuella verifikationer i Visma eEkonomi Bas.

 

Däremot behöver du kontakta Skatteverket för att få information om du ska genomföra rättningarna i föregående år eller nuvarande år, då vi inte rekommenderar att låsa upp perioder utan godkännande från Skatteverket.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar, annars är du självklart välkommen att återkomma.

/Tinne

Det blev något konstigt med trådarna men jag återkommer med frågor kring konton osv när skatteverket gett mig mer info.

Hej Anonym_2018!

Det låter bra, varmt välkommen tillbaka!

 

/Tinne

Hej,

 

Fick svar från SKV häromdagen och det bestod endast av ett slutskattebesked.

1) Jag hade accepterat deras förlag till ändring av periodiseringsfonden storlek.

2) Fråga också ifall jag behövde inkomma med någon ändring.

 

Fick inget mer svar än ett slutskattebesked. Antar alltså ingen justering av deklaration behövs.

 

Men bokföringsmässigt vill jag nu minska 2121 (kontot med fonden som fick för hög avsättning med 1000kr, fiktivt belopp)

 

Med anledning av detta så justerar jag i detta pågående räkenskapsår:

2121 1000kr D (förra årets PF)

8811 1000kr K

 

Men sedan inför årets avsättning, säg 8000kr

 

2122 8000kr K

8811 8000kr D

 

Mitt huvudbry är nu att i min resultaträkning 8811 ser det ut som om jag gjort avsättning på bara 7000kr i år (8000-1000).

 

När jag nu skall beräkna skatt på årets resultat. Skall jag räkna på 8 eller 7 tusen då? Kanske är det inte 8811 som skall användas utan 8899 vid justeringen?

Hej!

 

Tack för din fråga. Det ser ut att stämma dina två bokföringsförslag om du får lov att göra denna korrigering nu i år i bokföringen. I och med att det sker både bokföringsmässigt och deklarationsmässigt i 2021 så bör du rimligtvis räkna på 7 000 i och med att den återföringen sker i 2021. Eftersom du inte ändrar i förra deklarationen gällande de 1000 kr så behöver de påverka detta årets beräkning, vilket tyder på att det bör vara 7 000 kr du räknar på. Detta är alltså förutsatt att detta inte påverkat 2020s inkomstdeklaration och redan hanterats där, utan nu behöver hanteras i 2021. 

 

Jag hade dock kanske valt att använda konto 8819 för ditt första förslag istället, i och med att det är en återföring av periodiseringsfonden då konto 8811 är till för avsättningar. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

8819 är det egentligen en återföring?

En återföring ökar ju detta årets resultat och därmed skatten för detta året.

 

Då får jag ju betala skatten två gånger tänker jag. Dels detta året då återföringen bokas och dels det år som skatteverket slog ner på. Själva notan för mellanskillnaden kommer för övrigt att bokas in nästa år men det kanske spelar mindre roll.

Hej igen!

 

Vad jag förstår från det bokföringsförslaget du gav samt information så är ju detta en återföring, i och med att det var ett för högt belopp avsatt sedan innan. Det går dock bra att använda 8811 kontot, men personligen hade jag valt återföringskontot i och med att du skall föra tillbaka en del från tidigare. Rent bokföringsmässigt så behöver detta ske i det öppna året, men om det skall bara påverka deklarationen för det året Skatteverket själva drog ner så behöver du sen i deklarationen ta tillbaka återföringen. Om det är så, så kommer det inte vara 7 000 du skall räkna på i år utan 8 000 då de 1 000 redan har påverkat skatten. Så det är en skillnad på vad som händer rent bokföringsmässigt och skattemässigt. 

 

Så för att summera: Om Skatteverket redan rent skattemässigt har hanterat den återföringen av periodiseringensfonden så skall den inte påverka skatteberäkningen i detta året du deklarerar nu. Det skall alltså bara bokföras upp, och sedan i deklarationen så kommer du behöva ta bort den återföringen igen i skattemässiga justeringar. Om periodiseringsfonden inte rent skattemässigt har hanterats av Skatteverket så skall den återföringen påverka både bokföringsmässigt samt skattemässigt i år. 

 

Om det känns lite klurigt hur du skall göra detta så kan det vara bra att kontakta en konsult som kan hjälpa dig med detta då de får en annan sorts insyn i din bokföring och kan lättare avgöra vad som skett och hur du bäst bokför samt deklarerar detta. 

 

Ha det fint!

/ Josefine