Hej,Intäkterna i mitt aktiebolag var 0 kr år 2022 och 0 kr år 2023 och aktiebolaget är vilande eftersom jag fått uppdrag som anställd i stället för via mitt AB. Jag måste ju ändå redovisa. Jag gjorde en miss för år 2022, som hänger kvar i saldot på skattekontot, vilket gör att 2023 års redovisning inte stämmer. Om jag inte korrigerar detta så blir ju alla framtida redovisningar fel. Önskar hjälp.
Problemet:
Ingående saldo på skattekontot (1630) år 2023 är 503 kr, men det ingående saldot ska egentligen vara endast 87 kr. Orsaken till differensen är att jag missade att manuellt bokföra händelsen att 416 kr drogs från skattekontot år 2022 för "Moms dec 2021". Jag bokförde däremot inbetalningen av 416 kr från företagskontot till skattekontot. För övrigt bokförde jag inköp korrekt med kontering av moms, jag hade och har som sagt inga intäkter och Skatteverket har fått sina skatter som de ska.
Mitt verkliga saldo på skattekontot på skatteverket.se per 2023-12-31 är 0 kr. Men i min bokföring står det nu alltså att saldo för skattekontot 2023-12-31 är 416 kr, fast det ska stå saldo 0 kr för att stämma med summan på skatteverket.se. Som sagt beror diffen på ett fel jag gjorde för år 2022 och inte i 2023 års redovisning.
Det handlar om några hundralappar men detta fel hänger ju med i all framtid. Om jag ska kunna ha kvar Visma eekonomi så måste jag få bort detta tidigare fel, annars blir ju alla framtida redovisningar fel när denna summa från 2022 hänger med hela tiden. Jag har försökt själv, men då har det påverkat det redovisade saldot på företagskontot så det inte stämmer i stället.
Hur kan jag justera detta? Tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning
Karin