Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Redovis
UTFORSKARE

Hur redovisar man expenses på självfaktura?

Hej!

Kort fråga - har självfaktura och konsultar med aktiebolag.

Har skickat in en expense report genom systemet till kund som nu kommit på självfakturan.

Har åkt tåg bland annat som jag betalat ur min privata ficka.

 

Nu står det på självfakturan expenses 1000kr plus moms, 1250kr inkl. moms.

Hur redovisar jag detta i visma eekonomi samt hur gör jag själva utbetalningen från mitt företag till mig själv som privatperson nu när jag betalat detta privat? (samt ska jag registrera det på något särskilt sätt när jag gör lönebeskedet sen)

 

Tacksam för hjälp!

 

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Redovis!

 

Är det självfakturan du menar att du vill redovisa? I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion för självfaktura i programmet, lösningen vi har är att du registrerar det som en vanlig försäljning under Bokföring - Verifikationer enligt följande:

1930/1510 Debet
26xx Kredit
3xxx Kredit

 

Gällande hur du ska göra med utlägget så är det enklaste att bokföra utlägget via lönemodulens lönearter, då bokförs utlägget i samband med att lönebeskedet bokförs. Du använder då lönearten Tillägg efter skatt om det ska vara ett nettotillägg.

Kontrollera också att du inte redan överfört det privata kvittot till bokföringen så det inte blir dubbelt.

 

Återkom gärna om du behöver mer hjälp eller om något känns oklart!

Trevlig helg!

/Tinne

Hej, tack för svar!

Ok, så när det faktureras expenses gentemot kund så ska jag bokföra dom som vanlig intäkt egentligen (förstår jag rätt?).

I mitt fall har jag självfaktura där jag rapporterat expenses i kundens system - har nu fått en självfaktura där det helt enkelt bara står expenses 10kr (exempelbelopp + moms).

 

Låt säga att mina expenses var 10kr plus moms, gör jag rätt då om jag sätter lönen som vanligt och sedan tillägg efter skatt 10kr plus moms? (jag har ju de facto betalat med vanliga pengar efter skatt osv med moms på mina inköp)

 

Tacksam för hjälp!

Mitt första löneutlägg i visma

Hej,

Ja precis, ett utlägg som man vidarefakturerar till kund blir som en intäkt precis som du skriver. 

Som jag tolkar din andra fråga så vill du veta hur du ska göra för att betala ut en nettoersättning på ditt lönebesked - stämmer det? I så fall lägger du in det aktuella belopp med lönearten Tillägg efter skatt. 

 

Lycka till och hör av dig om det uppstår några frågor eller funderingar. 

/Tinna

Tack för svar!

Ja precis, då reggar jag själva utlägget mot kund som en intäkt

 

Och japp, vill gärna sedan göra ett löneutlägg på det jag lagt ut privat, då borde jag alltså bara lägga på lönearten tillägg efter skatt och ta hela beloppet som på kvittona

 

Tack för hjälpen!

Har jag förstått rätt? 😉

Godmorgon!

Ja men det tycker jag att det låter som. Är du osäker rekommenderar jag att du hör med din redovisningskonsult och om du inte har någon så kan du söka upp en på vår hemsida eller så ringer du oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig att hitta någon lämplig. 

 

Ha en fin dag!

Tinna

Hej toppen tack!

Känner mig trygg i detta fall men ska absolut kolla upp 🙂

Tack för hjälpen!