Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rosie_2
NY MEDLEM

Hur redovisar man kostnader som kunden återbetalar - eEkonomi

Jag har ett aktiebolag som säljer tjänster, jag är det enda anställda.  Min kund vill att jag resa utomlands ibland.  De betala alla kostnader med jag brukar betala för resan från företaget eller med privata pengar först.  Kunden återbetalar på samma fakturan som används för min vanliga tjänster kostnader.
Hur bokföra man detta?  Och vilka konto borde jag använda?

Tack
R

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom resan inte blir någon kostnad för ditt bolag kan du bokföra din betalning för resan

Debet 1680 kortfristig fordran och kreditera det kontot när din uppdragsgivare betalar in beloppet till ditt bolag igen.

Mikael
rosie_2
NY MEDLEM

Tack Mikael, jag uppskattar det verkligen.
Borde jag skapa leverantörsfakturor för flygningarna då?   Jag skapade de och registrerad inbetalning med konto 5800 tidigare - ett misstag.  Men nu står de som obetalda fakturor sedan jag ångrade matchning för att bokföra med kontot 1680 i stället.    
Borde jag ångra fakturor och bokför bara genom att skapa nya bankhändelser och verifikationer?
Eller hur visar jag att fakturor är betalda samt använda 1680?  De är betalda.

Tack
Rosie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker inte att du behöver göra det eftersom din resa är din uppdragsgivares kostnad. Det avgörande är vilket underlag de förväntar sig från dig för att betala.

Mikael

Man kan hantera det som Mikael skriver men i detta fall jag skulle tipsa om att istället bokföra kostnaderna som du gjorde först och få med dem som leverantörsskulder så att de blir betalda enligt dina vanliga rutiner. Därefter kan du fakturera kunden och lägga på full moms (istället för den lägre på resor, kunden gör ju ändå avdrag för det). Du skulle kunna koppla försäljningen till konto 3500 som är vidarefakturerade kostnader om du vill ha lite mer koll på det.

Eftersom kostnaderna för resan är ställd till dig så är det mest korrekt att du gör avdraget för den momsen och sen fakturerar ny moms till kunden. Om du hanterar detta endast som utlägg som Mikael skriver så ska kunden ha originalkvittot och göra momsavdrag enligt det underlaget och du ska varken göra momsavdrag eller momspåslag på din faktura avseende resan. Det blir krångligare förfarande för både dig och kunden.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100