Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndEng
MEDLEM

Hur ska förfallna fakturor hanteras i programmet som betalats via bank?

Fakturor som anges förfallna i Visma, har betalats via bank - hur kan dessa hanteras?

5 SVAR 5
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @AndEng

Vad jag kan se så verkar ni ha en aktiv bankkoppling. Om det är så att du har bankkoppling så kommer ditt kontoutdrag från banken att läsas in via Kassa- och bankhändelser i eEkonomi. Här inne kopplar du ihop dina fakturor med respektive bankhändelse. I de flesta fall kommer programmet vara så pass smart att de känner vilken betalning som hör ihop med vilken faktura. Då kommer det endast stå "Bokför" på bankhändelsen och när du klickat på knappen så är fakturan bokförd och klar. Om det istället står "Matcha" så klickar du på den knappen för att para ihop betalningen med rätt faktura och sedan klickar du bokför. 

Vill du veta mer om matcha bankhändelser så kan du läsa mer här. Känns det klurigt så förklarar vi gärna igen. 

I avsnittet Arbeta med bankkoppling så kan du fördjupa dig ännu mer och läsa om vad som är möjligt för just din bank. 

Ha en härlig helg när det är dags! 

Hej igen, när jag nu skall stänga året finns det fortfarande en faktura (204:00) som anges förfallen, vilken är betald via banken vid förfallodatum 221229. Hur får jag bort fakturan.

Hej @AndEng 

Det är svårt för oss att ge dig ytterligare råd utan att se hur det ser ut i ditt program så därför behöver du kontakta våra kollegor på supporten. 

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

AndEng
MEDLEM

Hej och tack för återkopplingen, - en faktura finns fortfarande kvar och den anges förfallen (tyvärr betalades den via bank efter förfallodagen) och hur kan jag nu hantera denna faktura för att matcha? Kan ej se hur jag kan få bort den

Hej @AndEng 

 

Det spelar inte någon roll om du betalat på annan dag än vad som står på förfallodatum på fakturan i programmet.

Denna bankhändelse kommer att läsas in och sedan kan du matcha den mot rätt faktura.

 

Har du ingen händelse som de kan matcha mot? Då har du kanske redan registrerat det som en Övrig insättning/Övrigt uttag och kanske mot Kassakontot istället för Företagskontot? I så fall behöver du Ångra den matchningen så du istället kan matcha den mot fakturan. Hur du ångrar en matchad bankhändelse kan du läsa om i hjälpavsnittet Ångra matchad bankhändelse

 

Hoppas detta löser problemet och annars är du alltid välkommen att kontakta oss på supporten så ska vi kika på hur det ser ut hos dig. 

 

//Tinna