Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bäst registrera betald kundfaktura

Jag får inte riktigt till det med att registrera och kontera betalning av kundfaktura. 

vi har kontantmetoden/bokslutsmetoden

1 - när jag försöker det rekommenderade sättet via Kassa/bankhändelse (manuellt) så kan systemet inte matcha mot fakturanumret. Det blir bara en bokföringsverifikation men fakturan är fortfarande registrerad som obetald. Alltså måste jag registrera betalning direkt i fakturan. Det blir två verifikationer för en betalning. 

2 - om jag registrerar betalning direkt i fakturan så kan jag inte lägga in resulttenhet direkt vid betalning utan måste gå till verifikationen efteråt. Trots att jag under artikelkontering kopplat artikelnummer till vissa konton i kontoplanen så går allt till ett annat konto. För att justera det måste jag göra en ny verifikation. 

Hur jag än gör så blir det två verifikationer för en betalning-det känns inte riktigt effektivt!

Vad gör jag för fel?
/ Jes

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Kontantmetoden: att man konterar när betalningen kommer in. Du har således skrivit en faktura som inte ligger konterad i bokföringen ännu. Sedan kommer betalningen. Jag gissar att du behöver skapa ett nytt verifikat, för jag tror inte du kan "matcha". Du har ju inget att matcha emot. Eller...???

Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation
sedan
i debet på 1930 för banken, det belopp som kom in
i kredit, 2611 för momsen och sedan intäktskontot 3xxx

Mvh Lena
Jonima
MEDLEM

Resultat enhet anger du vid faktureringen inte betalningen, så jag tror som ovan. Du måste bokföra din faktura för att kunna "matcha" betalning mot denna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Resultatnehetsrutan blir tom gällande 1920 så det måste läggas manuellt, misstänker att det beror på att vi har två bakkonton. 

Vi hade missat artikelkonteringarna först så därför går allt på fel konto. Att vi rättat artikelkonterxngarna efter att fakturorna gått ut hjälper inte, de går mot de gamla....

vi har 300 fakturor att registrera, det blir 600 verifikationer istället för 300 eftersom man inte kan rätta den första verifikationen direkt utan måste göra en manuell verifikation....inte så svårt men det är skillnad på 300 och 600 verifikationer....

har kollat med supporten...fanns inget att göra...