Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susann Gerdin
MEDLEM

Hur ska man få likviditetsprognosen att ta hänsyn till preliminärskatten?

Jag förstår inte hur jag ska få likviditetsprognosen att ta hänsyn till de preliminärskattebetalningar som görs varje månad? Som det är nu innebär det ju att likviditetsprognosen aldrig stämmer. Jag använder kontantmetoden och har inte hittat något sätt att via bankhändelser lägga in en framtida betalning, som då eventuellt skulle kunna uppfattas av likvidetsprognosen. Hur ska man göra? 

Ett annat problem är att likviditetsprognosen inte förstår när man gör utlägg i lönebeskedet, den tar bara med grundlönen. Finns det något sätt att lösa det? Har varit i kontakt med supporten men de upprepar bara papegojlikt den här formeln som likviditetsprognosen ska använda, men det verkar ju inte stämma och löser inte mina problem! Mvh Susann

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Susann Gerdin 

 

Tack för att du kontaktar oss och ställer frågor om vår likviditetsrapport. Vi är alltid glada när vi får synpunkter från våra kunder, det hjälper oss att förbättra våra tjänster.

 

Vi har en tråd som heter Hur registrerar jag framtida beslutad inbetalning av preliminärskatt som du gärna kan läsa för att få mer information.
 

Jag skulle även vilja tipsa dig om tråden Uppdatering av likviditetsprognos där jag förklarar hur beräkningsformeln för likviditetsprognosen ser ut. 

 

När det gäller prognosen i likviditetsrapporten så utgår den från det som bokförs på konto 2910 som kommande löneutbetalning. Om du har bokfört utlägget på detta konto, så ska det också räknas med i rapporten. Om du upplever att det inte tas med, så är du välkommen att kontakta vår kunniga support för att få hjälp.

 

Vi är här för att hjälpa dig och vår support är alltid redo att svara på dina frågor och hjälpa dig på bästa sätt.

//Tinna


 

Susann Gerdin
MEDLEM

Hej men kan detta verkligen bli rätt? Friskvård t ex kommer ju inte att hamna på konto 2910 - antar jag? Det är ju inte lön utan en kostnadsersättning - men den kommer ju fortfarande att påverka likviditetsprognosen? Det måste vara något jag inte förstår?

Susann Gerdin
MEDLEM

Hej men kan detta verkligen bli rätt? Friskvård t ex kommer ju inte att hamna på konto 2910 - antar jag? Det är ju inte lön utan en kostnadsersättning - men den kommer ju fortfarande att påverka likviditetsprognosen? Det måste vara något jag inte förstår? Mvh Susann

Hej @Susann Gerdin 

Tack för att du hör av dig. Jag har tagit din tråd vidare internt och väntar på svar. 

Borde ha meddelat dig redan förra veckan - ber om ursäkt och lovar uppdatera dig så snart jag får mer information. 

 

//Tinna

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Susann Gerdin 

 

Vi har sett över hur likviditetsprognosen fungerar och i dagsläget tas inte det bokförda beloppet på 73XX konton med i beräkningen. Vi har dock tagit vidare detta och ska se över om det är något vi kan implementera i beräkningen framåt. 

 

Önskar dig en fin dag och tack för att du hörde av dig!