Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Wictoria
MEDLEM

Hur skapar jag artikel sedan fakturaom förskottsbetalning av tjänst? -eEkonomi

Hur skapar jag artikel om förskottsbetalning av tjänst tex: En kund vill betala 2500kr. Denna dag utför vi en behandling på 600 kr. resten är till förfogande vid andra tillfällen.  2st 600kr behandling och en st 700kr behandling. Totalt 2500kr.
    Kunden ska ge fakturan till sin arbetsgivare och behöver moms på kvittot. Hur ska jag göra denna faktura till kund. //(Skapa artikel och sedan faktura....????)

Som jag förstår ska jag bokföra förskottsbetalning utan moms, men ja måste ju ge faktura till kunden med moms???
Eller ska ja tvinga dem att betala en behandling i taget?
Mvh. Wictoria
4 SVAR 4
KjellP
CHAMPION

Det borde gå att lösa.

Var smidig.

Ta betalt för 3 behandlingar. Skriv faktura med moms. Ha ett litet anteckningsblock och gör ett streck för de behandlingar kunden utnyttjat.

Egentligen ska ju förskott och presentkort säljas utan moms, men då handlar det om att registrera försäljningen vid varje tillfälle och då använda förskottet som betalning.
Wictoria
MEDLEM

Stort tack för svar!
Det är så ja har gjort tidigare. Gör en faktura på alla behandlingar, denna dag de köps. Skriver upp i en journal vad de har betalt och sedan bockar av vid varje tillfälle de kommer med en underskrift från både mig och kund så att vi är överens vad som finns kvar att få behandling för.
Har ja uppfattat rätt, att detta är okej att göra?

Mvh. Wictoria
KjellP
CHAMPION

Det var ett intressant ämne du tog upp.

Nu har jag läst på lite och kommit fram till att i ditt fall är det inget problem. Du säljer förskottet till en specifik vara eller tjänst. Då ska du sälja med moms. Eventuellt outnyttjade medel omförs över årsskiftet till konto 2420 som en skuld till kund.

Presentkort däremot, de säljs utan moms eftersom de räknas som pengar bokföringsmässigt.
Där bokförs momsen vid försäljningen eller uttaget av tjänst.
Wictoria
MEDLEM

Ok. Stort Tack för ditt engagemang! Är mycket nöjd med det svaret! 🙂
Mvh.Wictoria