Jag markerade alla fakturor som fått utbetalning av husarbete från Skatteverket. Av någon anledning är man tvungen att skriva i en epostadress alternativt markera för pdf på varje faktura. Nu står fakturorna ändå kvar som obetalda och det går inte att markera dem som betalda från Skatteverket, nu går det bara att skriva påminnelser.
Hej Jonas!
Jag tolkar det som om du vill bokföra dina fakturor avseende Husarbete som slutbetalda i och med att det gäller utbetalningen från Skatteverket. Stämmer det?
Om du har bankkoppling så behöver du matcha bankhändelsen mot aktuell faktura precis som vanligt under Kassa- och Bankhändelser. Har du ingen bankkoppling kan du antingen skapa en händelse själv under Kassa- och Bankhändelser och matcha den eller så går du in på respektive faktura och under Åtgärder väljer Registrera inbetalning.
Om jag har missuppfattat din fråga eller om du har ytterligare funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor i supporten.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
Hej! Tack, jo det är det jag vill, det skulle vara smidigt om det gick att bokföra flera fakturor samtidigt, i det gamla programmet Visma Fakturering var det enkelt. Jag har inte funktionen Kassa- och Bankhändelser i mitt program alltså eEkonomi Fakturering, hur skaffar jag det?
Hej Jonas!
Tack för att du förtydligade att du har Visma eEkonomi Fakturering. Du kan då bortse från svaret ovan, eftersom funktionen Kassa- och bankhändelser inte finns i Visma eEkonomi Fakturering, däremot finns det i Visma eEkonomi Smart och Pro.
Om du inte kan se alternativet Registrera inbetalning så gissar jag att du har samarbete med en redovisningsbyrå?
Om du samarbetar med en redovisningsbyrå och inte kan se alternativet Registrera inbetalning, behöver det aktiveras av redovisningsbyrån i inställningarna. Inställningen görs under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Faktueringsuppgifter genom att markera rutan Tillåt kunden att registrera betalning av fakturor.
Kontakta din redovisningsbyrå och be dem att aktivera detta så ska du sedan kunna se Registrera inbetalning under Åtgärder.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
Hur gör jag för att registrera flera inbetalningar på samma gång? Skulle en återrapporeringsfil lösa problemet? Behöver jag Smart för det? Går det att uppgradera till Smart på ett enkelt sätt, dvs alla uppgifter följer med?
Hej Jonas!
I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att registrera inbetalningar på flera fakturor samtidigt i Visma eEkonomi Fakturering, det behöver hanteras en och en.
I Visma eEkonomi Smart kan du importera återrapporteringsfil med beslut från Skatteverket. När filen har importerats kommer transaktionerna som ingår i klumpsumman att specificeras och du får därefter förslag på vilka bankhändelser som matchar bokföringshändelserna.
Vid uppgradering till Visma eEkonomi Smart så följer alla uppgifter med.
Här kan du läsa mer om vilka funktioner som finns samt jämföra funktioner mellan Visma eEkonomi Fakturering och Visma eEkonomi Smart.
Du är varmt välkommen att kontakta vår support om du har några funderingar om skillnaden mellan de olika varienterna eller önskar mer vägledning i vilken variant som passar dig bättre.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.