Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

I vilket land förvaras bildunderlag & övrig bokföringsdata i eEkonomi?

Jag har lite svårt att tänka mig att svaret på mina frågor nedan skulle vara något annat än "Sverige" men jag ställer frågan (frågorna) för säkerhets skull.
Jag försökte lete lite på Visma sidor (Trust Center) men såg inte svar rakt av.


Frågor till Visma
:
I vilket land förvaras de bildunderlag man laddar upp till eEkonomi? 
I vilket land förvaras övrig ekonomisk information, som tex bokföring och löneunderlag mm?
I vilket land förvaras de filer som inkommer till Autoinvoice?
I vilket land förvaras data och filer/dokument man laddar upp i Ekonomiöversikt?


Bakgrund
Med tanke på att bokföringsmaterial inte får förvaras utomlands (utan tillstånd av Skatteverket) så uppstår ovanstående frågor till exempel för det företag som använder Visma Scanner (vismadoc) e-posten för att ta emot fakturor på. Det blir ju de facto att det digitala originalet lagras i eEkonomi. En annan situation är om man manuellt laddar upp bilderunderlag till eEkonomi - måste man fortfarande behålla en egen kopia utanför eEkonomi för att alls vara laglig?

Med tanke på att i eEkonomi är en Microsoft Azure-lösning (?) så är det bra att veta om hela lönsingen/systemet ligger hos Microsoft och i så fall var eller om det är någon form av "on prem"-installation som hanteras här i Sverige.

Grundfrågan gäller egentligen eEkonomi men jag slänger med Autoinvoice och Ekonomiöversikt för säkerhet skull, så bilden blir komplett.


13 SVAR 13