Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sibbe1978
MEDLEM

IB för samfällighetsförening

Hej,

  1. Jag är ny kassör i en samfällighetsförening och tidigare bokföring har gjorts i Excel. Fom 1 jan 2023 har vi börjat använda Visma eEkonomi Smart.
  2. Jag ska lägga in IB för räkenskapsåret 2023. På tillgångssidan finns Företagskonto samt Underhållsfond mao ett sparkonto. Jag valde konto 1930 för Företagskontot och 1941 för Underhållsfonden.
  3. Vid ingången av året har vi varken kundfordran eller leverantörsskulder mao vid UB föregående året var alla medlemsavgifter inbetalda och leverantörsskulder utbealda. Denna del verkar knepig för att om vi inte har skuld så har jag eget kapital (med minustecken) för att balansera mot tillgången. Eller tänker jag fel?
  4. Därför tillgångssidan har jag balanserat med negativ eget kapital så jag valde konto ”2088 Fond för yttre underhåll” och skrev in minus samma belopp som konto 1941. Jag använder även konto 2060 för eget kapital med minus belopp som i konto 1930.
  5. Om det jag har gjort är rätt, hur ska jag då bokföra en leverantörsfaktura som ska betalas med medel i Underhållsfondkontot? Tänker jag rätt om jag skapar en bankhändelse först genom att överföra från underhållsfondkontot till företagskontot? Genom att bokföra leverantörsfaktura krediteras 2440 Leverantörsskulder och debiteras annat konto som tex 5410 –Förbrukningsinventarier. Efter att betalningen är registrerad så debiteras 2440 med motsvarande belopp så att 2440 blir noll och företagskontot krediteras med motsvarande beloppet. Allt detta stämmer med kontohändelser också.
  6. Det jag inte hänger med är konto 2088 som är helt orörd i sammanhanget därför leder till en obalans i balansräkningen. Så om jag ska kreditera 2088 med samma belopp som i leverantörsfakturan, vilket konto ska jag debitera då?

Hoppas verkligen att jag har kunnat formulera min fråga på ett korrekt sätt.

2 SVAR 2
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Sibbe1978!

 

Välkommen som ny forummedlem.

 

Det känns som att du är inne på rätt spår, det vill säga, om ni inte har några skulder så är det bara eget kapital som finns på den sidan. Sen kan det ju finnas andra skulder än bara just kundfordran och leverantörsskulder men du får utgå från Excelfilens balansräkning och fylla i siffrorna genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB, markera första året och klicka på Redigera. Här skriver du kontonas ingående saldon och klickar på Spara. Debetsaldon skrivs som positiva och kreditsaldon med ett minustecken framför.

 

Svårt att säga om fråga 4 är korrekt eftersom vi inte har full insyn i din bokföring men om det är de enda tillgångarna ni har och två olika bankkonton, inga andra skulder och eget kapital än det så stämmer det säkert. 


Underhållsfonder är enbart en bokslutsmässig korrigering och inget du använder löpande under året. Därför rekommenderar jag att du ställer dessa frågan till föreningens revisor eller en redovisningskonsult så vet vi att hanteringen blir korrekt. Om ni inte har någon revisor & redovisningsbyrå så länkar jag till våran sida för att hitta redovisningsbyrå nära dig.
 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Sibbe1978
MEDLEM

Hej Anton

Tack att du svarar.

Jag pratade med en redovisningsekonom som visade mig följande:

  • IB verkade stämma enligt UB fg året i Excel filen.
  • Tillgångarna balanserades med att kreditera eget kapital med motsvarande belopp som tillgången då skuld är lika med noll.
  • När jag ska bokföra leverantörsskulden och utbetalning under innevarande räkenskapsåret 2023 så måste jag omföra kapital från 2060 till 39XX konto (jag har valt 3999 - Övriga rörelseintäkter) och då börjar balansräkningen närmar sig ”balans” :D.

Bra att du också bekräftar om Underhållsfonden är en korrigering jag kan hantera i innan bokslut.