Hej,
Hoppas verkligen att jag har kunnat formulera min fråga på ett korrekt sätt.
Löst! Gå till lösning.
Hej Anton
Tack att du svarar.
Jag pratade med en redovisningsekonom som visade mig följande:
Bra att du också bekräftar om Underhållsfonden är en korrigering jag kan hantera i innan bokslut.
Hej @Sibbe1978!
Välkommen som ny forummedlem.
Det känns som att du är inne på rätt spår, det vill säga, om ni inte har några skulder så är det bara eget kapital som finns på den sidan. Sen kan det ju finnas andra skulder än bara just kundfordran och leverantörsskulder men du får utgå från Excelfilens balansräkning och fylla i siffrorna genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB, markera första året och klicka på Redigera. Här skriver du kontonas ingående saldon och klickar på Spara. Debetsaldon skrivs som positiva och kreditsaldon med ett minustecken framför.
Svårt att säga om fråga 4 är korrekt eftersom vi inte har full insyn i din bokföring men om det är de enda tillgångarna ni har och två olika bankkonton, inga andra skulder och eget kapital än det så stämmer det säkert.
Underhållsfonder är enbart en bokslutsmässig korrigering och inget du använder löpande under året. Därför rekommenderar jag att du ställer dessa frågan till föreningens revisor eller en redovisningskonsult så vet vi att hanteringen blir korrekt. Om ni inte har någon revisor & redovisningsbyrå så länkar jag till våran sida för att hitta redovisningsbyrå nära dig.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
Hej Anton
Tack att du svarar.
Jag pratade med en redovisningsekonom som visade mig följande:
Bra att du också bekräftar om Underhållsfonden är en korrigering jag kan hantera i innan bokslut.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.