Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Callle
MEDLEM

INKÖP AV MAT PÅ FÖRETAGET

Hejsan!

Filmproduktion - AB - kontantmetoden - moms en gång per år.

Jag är ny i Visma och behöver nu hjälp med att bokföra olika typer av matkvitton rätt.

1. Jag köper frukt och grönt. (max 60kr per dag och anställd vilket är 1)

Hur bokför jag detta? Måste köpet strängt genomföras från företagskortet eller går det bra med kontant köp eller från privat kort? (det har hänt att jag glömt kortet ett par gånger och undrar om jag måste kassera dessa kvitton) Om köpet är över 60 kr bokför jag då endast 60kr? Hur gör jag om jag betalat med företagskortet och köpet är på säg 70kr. Blir det 10kr eget uttag då eller liknande? (Bör jag alltid be affären sätta 60kr på företagskortet och ta resten kontant?) 

2. Jag köper fika, kaffe, dryck (alkoholfri) eller mat (från mataffär eller restaurang) till ett filmteam (filmarbetare och skådespelare som mitt bolag har anlitat, obs ej anställda). Jag har här betalat med företagskortet. Hur bokför jag detta?

3. Får jag lov att köpa mat till en frilansare som jag anlitar och som jobbar tillfälligt på mitt kontor eller  går med mig ute på uppdrag - och ta detta på företagskortet? (låt oss säga att jag tex anlitat någon med löfte om att mat ingår) Är det möjligt eller måste det kvala in som en affärslunch eller liknande och gå in som representation?

 

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Calle och välkommen som ny forummedlem!


Jag ska svara så gott jag kan på dessa frågor men vissa saker kommer du även att behöva kontrollera med Skatteverket så allt blir korrekt hanterat. Hur du sedan bokför kan vi hjälpa dig med. 

 

Fråga 1.  

Frukt och grönt som intas i samband med arbete räknas som en skattefri personalvårdsförmån. Vad jag kan läsa mig till så är det dock skillnad mellan om du handlar frukt och grönt till dina anställda  eller om du köper till delägare som inte är anställda såsom enskilda näringsidkare, delägare i handelsbolag, delägare i kommanditbolag eller passiva delägare i andra företagsformer utgör skattepliktiga förmåner då dessa delägare inte utgör personal.

 

För att bokföra inköp av frukt och grönt till anställda gör du så här: 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   x
2641 - Ingående moms

x

 
7699 - Övriga personalkostnader

x

 

 

Det spelar ingen roll om du betalar kontant eller med kort utan det viktiga är att du har underlag till din redovisning. Jag är inte helt säker på vilka belopp som gäller så här vill jag be dig kontrollera det med Skatteverket.


 Fråga 2. 

I vårt användartips Bokföra fika till personal och kunder kan du läsa om hur bokför sådana trevligheter och i tipset finns även länkar till hur du bokför om du bjuder kunder, leverantörer eller andra intressenter. 


 Fråga 3. 

Jag är ganska säker på att din tredje fråga kvalar in som representation men det kan du kontrollera med Skatteverket och när du vet så finns det bokföringsförslag i vårt användartips Bokföra representation

 

Hoppas att jag kunde hjälpa dig en bit på vägen och att du får en riktigt fin dag.

//Tinna

Callle
MEDLEM

Stort tack Tinna för svaret och din tid!