Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

IPS pension för egen företagare

Hej
Har sedan många år eget företag. Betalade under flera år in till IPS pension. Detta är ju inte möjligt längre som privatperson men som egen företagare (enskild firma) så är det möjligt att fortfarande avsätta pengar ur företaget.

Min första fråga är om det är lämpligt att göra detta från min enskilda firma?

Årets överskott efter utgifter är cirka 425 000, har tänkt att betala in 30 000 till IPS. Är detta vettigt eller bara slöseri?

Kan jag göra på ett bättre sätt? Lämpligare lösning?

Till sist om jag nu överför 30 000 kronor till IPS från firman så minskar behållningen med motsvarande. Eftersom jag inte har faktura eller kvitto utan endast betalningen hur bokför jag i eEkonomi så att det blir rätt? Jag vet att det kommer framgå på kontrolluppgiften, men det hjälper ju inte bokföringen.
10 SVAR 10
SOTP__1
MEDLEM

Vad jag vet så är det ganska förmånligt att göra på detta sätt.
Då du endast betalar särskild löneskatt på beloppet du avsätter , ca 25%. Tror dock att det skall avsättas till ett pensionsspar som är avsett för företagsavsättningen och inte till ditt befintliga IPS.

Du tar upp denna avsättning i deklarationen.

Använd bokföringskonto 2014.
Göran A
UTFORSKARE

Om du ligger under brytpunkten är det ingen större vits med att betala in till P-försäkring . Du har ju troligen samma skattesats vid insättning som vid uttag och pensionsinkomster ger inget jobbskatteavdrag Dessutom förlorar du pensionspoäng till allmänna pensionen om du sänker fin inkomst med avdraget Pensionssparar istället utanför firman i ex.vis Investeringssparkonto

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/vad-paverkar-din-pension/du-som-ar-foretagare

Urklipp:
Avdrag för eget sparande till pension kan sänka allmänna pensionen

Du som har inkomst av aktiv näringsverksamhet får göra avdrag för privat pensionssparande med upp till 35 procent av inkomsten från näringsverksamheten. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 465 000 kronor (2019).  

Om du som enskild näringsidkare gör avdrag för pensionssparande så sänker du ditt överskott som den allmänna pensionen och många andra sociala förmåner grundas på. Du sänker det med beloppet för pensionssparandet plus den så kallade särskilda löneskatten på pensionssparbeloppet på 24,26 procent. Undvik att göra avdrag för privat pensionssparande så länge du har ett överskott under 42 033 kronor i månaden (2019), på så sätt tjänar du nästan in så mycket som det går till din allmänna pension och hamnar under gränsen för statlig skatt. 
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Otroligt vad många åsikter det kan finnas om pension ......pensionen att tänka på den är lika viktigt som att ha betalande kunder i sin firma .
Att ha en egen IPS är det mest förmånliga som finns för enskild firma .
Att man skulle missa några futtiga kronor i Allmän Pension för att man sätter av till IPS , att hänvisa till det är ju ganska intelligens befriat tycker jag .
Avkastningen på den allmänna pensionen är enligt Min Pension.se 3,1% och dra sen av 2% för inflation så är det 1,1% kvar , alltså 11000 kronor netto per intjänad miljon  efter inflation .
Att ha en IPS och handla med aktier och få en bra direktavkastning på många aktier , ett flertal ligger nu på en avkastning på 3,5-8 % .
Istället för att betala 32% i arbetsgivaravgift så betalar Du 24,26 % i särskild löneskatt .......det är ju en förtjänst bara av den skattelättnaden .
Jag har en fast anställning och firman på min fritid , på jobbet kan jag omvandla en komptimme till tjänstepension och det motsvarar 309 kronor per timme !!

Att spara till pensionen är förstås jätteviktigt men vid inkomster under brytpunkten så är det smartare att spara sina färdigskattade pengar och då kan man sätta av till fonder, aktier eller räntekonto om man vill. Insatt pension får du skatta för när du tar ut den och då får du inget jobbskatteavdrag på dessa medan det du skattar för nu ger bättre sjukpenninggrundande inkomst, föräldrapenning, VAB osv. Nu vet jag inte i vilken fas i livet Anders är men dessa punkter är också viktiga!

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Men om du nu lyckas få så bra avkastning på ditt eget pensionssparande förklara då för mig varför jag skall ha det sparande i ett IPS som jag sedan måste skatta för kanske till och med till en högre skattesats än när du gjorde avdraget Om du är så duktig på avkastningen varför sparar du då inte i ett ISK istället och slipper skatta för den vinsten du gör
Även om jag kanske är intelligensbefriad så hävdar jag fortfarande att om du ligger under brytpunkten ska du spara i ISK istället för IPS framför allt om du är duktig på placeringar

Fast det är väll så att när du driver enskildfirma så har du inga jobbskatteavdrag. Då betalar du full kommunalskatt på all vinst upp till brytpunkt 1.

Jo då du får jobbskatteavdrag när du redovisar inkomst av aktiv näringsverksamhet samma som om det vore en anställningsinklmst
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta året blir det långt över brytpunkten , får se om ja kan lägga över lite i periodiseringsfond !!

Har du inget underlag för räntefördelning du kan använda och skatta till 30 % ?