Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

cathrine4
MEDLEM

Import kundregister från Visma Förening till Visma eEkonomi

Jag vill endast importera kundregister ( namn , adressuppgifter) från Visma Förening till Visma e-ekonomi . Hur går jag tillväga för att göra detta? Tacksam för svar
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Cathrine,

 

Det finns ett migreringsprogram som heter eEkonomi Converter som är integrerat i Visma Förening (och många andra Vismaprodukter). Med detta program kan du enkelt och smidigt få över dina uppgifter från Förening till eEkonomi. Denna migrering inkluderar även din bokföring. Men om du endast vill få med dig kundregistret in till eEkonomi så rekommenderar jag dig ändå att gå denna vägen för att sedan exportera ut kundregistret från eEkonomi, starta om och sen importera det igen. Det kanske låter krångligt men blir det smidigaste sättet för dig och tar inte så lång tid, jag skriver en liten guide till hur du kan gå tillväga. När du gör eEkonomi Converter krävs det att du har eEkonomi i omstartat läge, så om du redan har skapat verifikationer eller andra uppgifter som kunder, artiklar och så vidare i eEkonomi får du gärna återkomma i tråden för att se om vi kan lösa det på ett annat sätt.

 

1. Gå igenom guiden för hur du genomför migreringen med eEkonomi Converter från Visma Förening, du hittar den i vårt skrivna hjälpavsnitt För över dina uppgifter till Visma eEkonomi (läs också Att tänka på när du byter till Visma eEkonomi som finns länkad i guiden).

 

2. När migreringen har genomförts och du har fått över alla register och bokföring till eEkonomi så går du in i eEkonomi och går till Inställningar Import och export - här väljer du Import och export av kundregister och väljer Ny export. Spara filen i din dator så du vet var du har den.

 

3. Gå till Inställningar Företagsinställningar Grunduppgifter Omstart av företag och tryck på Starta om för att sedan ange ditt lösenord och genomföra omstarten. När du gör omstarten kommer ALL information i ditt eEkonomi att försvinna som du har skapat eller migrerat över (verifikationer, inställningar, register etc).

 

4. När omstarten är genomförd så kan du gå igenom startguiden till eEkonomi och sedan gå in under 

Inställningar Import och export igen. Sedan väljer du samma alternativ, Import och export av kundregister, och sedan Ny import. Då väljer du den fil som du tidigare exporterade ut med kundregister och importerar den igen. Då har du raderat all bokföring samt andra uppgifter och därmed endast fått in ditt kundregister.
 

Men som sagt, återkom i tråden om du redan har skapat och börjat använda eEkonomi och inte har det omstartat (eller har möjlighet att starta om) så kikar vi vidare på en lösning.

 

Ha en fin dag,

Fanny