Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera register från Fortnox till eEkonomi Smart

Jag ska byta till eEkonomi Smart från Fortnox (äntligen). 
Någon här som har gjort resan och vet hur man kan exportera ut sina register (kund, leverantör samt artikel) från Fortnox? 
Behöver man fippla med filerna innan inläsning till eEkonomi? 

Fortnox hade tydligt med i sitt hjälpavsnitt hur man exporterar från eEkonomi till Fortnox 😉

Tacksam för lite tips! 

//Malin
7 SVAR 7
Khedron Wilk
CHAMPION

När vi bytte från e-conomic till eEkonomi så tog Visma hand om all registerimport. Vet inte om det är var ett specialfall på grund av att det var Visma som hade köpt upp e-conomic eller om det är en tjänst de kan tillhandahålla även för den som går från Fortnox.  Borde vara i deras intresse att hjälpa dig in så att säga. 🙂

Ett tips på vägen: kund-/leverantör-/artikelnummer i Visma eEkonomi är alfanumeriska, dvs det går att använda även bokstäver, inte bara siffror. Det gör dock tex att kundnummer "10" kommer för "2" (eftersom 1 ligger för 2). Det blev en liten överraskning för oss när vi bytte. eftersom vi tidigare haft ett system där detta var strikt numeriskt, bara siffror.
Khedron Wilk
CHAMPION

Sidospår: "äntligen"? 🙂
Något särskilt som ni saknat eller som ni vill slippa som följd av bytet?
//Nyfiken-i-en-strut
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för din input! 

Anledningen till mitt "äntligen" har att göra med två saker främst:
1. Jag har tidigare arbetat på Visma och supportat eEkonomi vilket innebär att jag har hyfsat bra koll på hur programmet fungerar. Bryggeriet hade Fortnox sedan tidigare och jag har fortsatt i det för att vidga mina vyer. Lärorikt! 
2. Vi har Länsförsäkringar Bank och det finns inget sätt för Fortnox att få in kontoutdraget, varken manuellt eller automatiskt. Jag skriver alltså ut kontoutdraget varje månad och tar fram min illgula överstrykningspenna och går igenom det dag för dag. Helt enkelt dags att effektivisera och digitalisera lite med. 

Ha det gott!  
Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hej Mallan!
Vad kul att du har valt att sköta din bokföring i eEkonomi 🙂
Det finns en sida som heter registerkonvertering.nu där du med några snabba klick kan konvertera kundregister, leverantörsregister och artikelregister så att du kan läsa in csv-filerna i eEkonomi.
Du hittar alla instruktioner på hur du tar ut filerna och konverterar dem via länken.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Alexander! 

Återstår bara att lista ut hur jag exporterar mina register i Fortnox till excel. 
Får hoppas supporten där är av lika hög klass som Vismas 😉 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som ren information letade jag febrilt i Fortnox hjälpavsnitt om info hur man exporterar sina register till Excel. 
Denna funktion finns inte vid första anblick.
Jag kontaktade då deras support som bad mig dröja ett ögonblick så att hon kunde lägga till dessa "rapporter'" i mitt program. 

Jag frågade såklart varför denna funktionalitet inte finns som standard i programmet. 
Detta hade hon inget svar på men hon sa att det var en efterfrågad funktion.

Funktionen i sig finns ju uppenbarligen eftersom det tog henne 2 min att lägga till den i mitt program 🙂 

Jösses, i min värld borde det  vara A och O att ha en sådan funktion alltid tillgänglig för alla kunder. Det är inte leverantörens data, det är kundens data. Bra att det löste sig dock. Hoppas det blir någorlunda smidigt att läsa in det i eEkonomi i nästa steg.