Jag började med VISMAeE vid årsslutet. Innan bytet gjorde jag i ordning sista kvartalsmomsen och matade in den för betalning i februari. Importerade verifikat till nya programmet också. Kopplade till min bank.
Nu till problemet: Banken har nu hämtat händelser från februari och uppfattar att momsen inte är bokförd/ betald. Men det är den, detta är alltså redan bokfört och i ordning. Jag har verifikat att skriva ut för bankhändelsen också. När jag försöker matcha bankhändelsen med mitt importerade verifikat syns det inte som alternativ.

Vad ska jag göra nu? Mina funderingar:
1. Jag kan INTE bokföra på nytt för då blir det fel i bokföringen och räknas som om jag räknat momsen två gånger.
2. Kan jag bokföra på nytt men direkt efter makulera med förklaringen att detta redan är bokfört och klart? Lite klumpigt men det lär vara en engångshändelse så här i början.
3. Ska jag skriva en korringeringspost? Eller flera?
Jag har testat att ställa frågan i Vismas chatt som hänvisade till telefonsupport ... den person jag pratade med var vänlig men blev ställd inför mitt problem. Fick vänta länge på att han skulle svara och tvingades lägga på.
Jag är jättetacksam för tydliga instruktioner steg-för-steg. Vill inte att det här blev fel.
Varma hälsningar
Jorun