Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Inbetalning Swish

Hej!

Jag skall börja med att ta emot swichinbetalningar.

Hur konterar  man en swishinbetalning i Visma Smart Eekonomi ?

Mvh

Gunilla

1 GODKÄNT SVAR

Hej  @Gunilla-57 !

Härligt att höra att svaret var till hjälp. 

När det kommer till rot och rutfakturor så kan du inte ha betalvillkor Swish direktbetalning på kunden då programmet inte tillåter att fakturor med husarbete skapas upp med det betalningsvillkoret. Däremot finns det om du går till Inställningar - Företagsinställningar och fliken Grunduppgifter ett fält där du kan skriva in ditt Swish-nummer. Skriver du in ditt Swish-nummer där så visas det på dina fakturor. Om du sedan väljer upp ett netto-villkor på kunden och har Swish-numret inlagt i dina företagsinställningar så syns det på din faktura och kunden kan då välja hur betalningen ska ske, beroende på vilka val du har lagt till på din faktura. 

Skatteverket har som krav att rot/rutfakturor ska betalas elektroniskt, så de får alltså ej betalas med exempelvis kontanter, check eller presentkort. Jag skickar med en länk där du kan läsa mer från Skatteverket om just rot och rutfakturor. 

Önskar dig en fin tisdagskväll! 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Visa lösning i originalinlägg

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Swishbetalningar kommer in direkt till ditt företagskonto om du har ett Swish företagsavtal. Då debiterar du 1930 precis som om betalningen kom via bankgiro. 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Gunilla-57!

Jag hoppar in här för att instämma med det @AnnicaL skriver ovan. Det konto som ska debiteras är 1930. Det du behöver göra för att komma igång med Swish-betalningar är att lägga in Swish direktbetalning som betalningsvillkor för den/de kund/er du kommer ta emot Swish-betalningar från. Därefter skapar du en kundfaktura som du sedan matchar mot en händelse under Kassa- och bankhändelser. Själva konteringen behöver du alltså inte sköta manuellt då programmet gör det åt dig automatiskt. 

När du väljer betalningsvillkor Swish direktbetalning så kommer fakturan automatiskt stå som betald även om du inte fått in betalningen ännu. När du väl har fått in betalningen matchar du den som sagt under Kassa- och bankhändelser och då bokförs betalningen på 1930. 

Jag hoppas detta hjälpte i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler funderingar.

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

Tack för utförligt svar av er ovan.

Följdfrågan som jag har är hur man gör när det gäller rotfakturor?

Dessa skall ju skickas vidare till skatteverket när kunden har betalat.

Mvh

Gunilla

Hej  @Gunilla-57 !

Härligt att höra att svaret var till hjälp. 

När det kommer till rot och rutfakturor så kan du inte ha betalvillkor Swish direktbetalning på kunden då programmet inte tillåter att fakturor med husarbete skapas upp med det betalningsvillkoret. Däremot finns det om du går till Inställningar - Företagsinställningar och fliken Grunduppgifter ett fält där du kan skriva in ditt Swish-nummer. Skriver du in ditt Swish-nummer där så visas det på dina fakturor. Om du sedan väljer upp ett netto-villkor på kunden och har Swish-numret inlagt i dina företagsinställningar så syns det på din faktura och kunden kan då välja hur betalningen ska ske, beroende på vilka val du har lagt till på din faktura. 

Skatteverket har som krav att rot/rutfakturor ska betalas elektroniskt, så de får alltså ej betalas med exempelvis kontanter, check eller presentkort. Jag skickar med en länk där du kan läsa mer från Skatteverket om just rot och rutfakturor. 

Önskar dig en fin tisdagskväll! 

/Agnes 

Hej!

För info!

För att fortsätta med denna fråga så fungerar ju inte QR koden att läsas av med swish appen.

Detta är ju missvisande för kunden om QR koden finns med på fakturan, detta tycker också supporten

som jag hade kontakt med idag efter att en kund har ifrågasatt varför koden inte fungerar.

Nu får kunderna som vill betala med swishapp manuellt lägga in swishnumret, med risk att det kan bli fel.

Svaret som jag fick ifrån supporten är att denna QR kod fungerar bara med bankapp.

Jag har lagt ett förslag om detta och hoppas att detta kan prioriteras.

/Gunilla

Hej @Gunilla-57 ,

Tack för att du delar detta! Jag kan förstå att det skulle vara en fördel om QR-koden kunde användas med Swish-appen. 

Jag gissar att du lämnade ditt förslag inne i Visma eEkonomi? Om inte så rekommenderar jag dig att lämna det via knappen Feedback och förslag i programmet. Jag vågar inte lova att det är något som kommer att implementeras i nuläget, men vår utvecklingsavdelning ser över och utvärderar alla önskemål som kommer in via produkten.

Du har säkert koll på detta redan, men jag skickar för säkerhetsskull med inlägget Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du lämnar önskemål direkt i produkten.

Önskar dig en fin fredag och helg!

/Agnes