Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Inbetalning av december månads moms när du bokför enligt kontantmetoden? - eEkonomi

Jag bokför enligt kontantmetoden. Idag 12/1 betalar jag in decembers moms. Vilket år ska denna händelse hamna på? Hur bokför jag detta?

//Louise

5 SVAR 5
Highlighted

Re: Inbetalning av december månads moms när du bokför enligt kontantmetoden? - eEkonomi

Du debiterar konto 2650 när betalning sker.
På det kontot ska du ha samlat den in- och utgående momsen för december i 2017 års bokföring

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Inbetalning av december månads moms när du bokför enligt kontantmetoden? - eEkonomi

Ja men pengarna jag tar från ftgkontot för att betala dom kommer ju belasta 2018 då eller?
Highlighted

2018 kredit ja om du lånar ut privata pengar till verksamheten annars

1930 kredit om du använder verksamhetens egna pengar

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

jag menar att krediteringen av 1930 kommer ju belasta år 2018, eller har jag fel?
Highlighted
CHAMPION

Ordningen är så här:

31 december gör du en momsrapport. Skulden hamnar då på konto 2650 över årsskiftet.
Idag då du betalar detta tas det skulden bort med pengar från konto 1930 eller om du betalat skulden med privata pengar blir det en "Egen insättning" på konto 2018.