Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma84
UTFORSKARE

Inbetalning av moms

Hejsan

Jag har betalt 340 kr i moms till Skatteverket. Fick instruktioner att jag skulle använda nedanstående konton. Ser nu i efterhand att det blivit bokfört 680 kr istället för 340 kr. Hur kan jag rätta till detta på bästa sätt? 

Mvh EmmaSkärmbild 2023-04-12 102340.png

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Eftersom du gjort helt rätt behöver du inte rätta något.

 

De två första raderna är din betalning till skatteverket och bokförs då som en tillgång/debet på skattekonto 1630.

 

De två sista raderna är din momsdeklaration där du nollar skulden på konto 2650 och lägger den på ditt skattekonto 1630 som en skuld/kredit.

 

Du har i princip betalat och deklarerat i samma verifikation. Inget fel i det men jag föredrar att bokföra detta som två affärshändelser. Betalningen i Kassa- och Bankhändelser och Momsdeklaration som en manuell verifikation.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej. Tack så mycket!  Så det är inget fel att det står så här istället för 340 kr som jag har betalt in till Skatteverket? Är så rädd att göra fel 😂Skärmbild 2023-04-12 111404.png

Hej

 

Summeringen är bara till för att se att hela verifikationen balanserar.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Det är helt korrekt, med tanke på att det är 2 händelser som bokförts tillsammans. 

AnnicaL
CHAMPION

Jag gissar att din momsskuld före betalningen var 340 kr på konto 2650. Rad 1 och 2 i denna verifikation är korrekt bokföring av själva betalningen till skattekontot medan rad 3 och 4 motsvarar momsdeklarationen, dvs att skulden på 340 kr minskas och i stället blir en skuld på skattekontot - helt korrekt även om det borde varit 2 separata verifikationer eftersom det är 2 affärshändelser. Så om du inte dessutom har bokfört momsdeklarationen (motsvarande rad 3+4) separat är allt rätt och du behöver inte göra något mera. 

Tack så mycket!