Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

overkligheten
UTFORSKARE

Inbetalningar från bankgirot registrerade som en klumpsumma, hur bokför jag det?

Hej,

Jag har två kunder som har betalat in sin respektive faktura via bankgiro. I det här exemplet har dem betalats in samma dag därför är de två inbetalningarna synliga endast som en klumpsumma hos Swedbank och i listan över bankhändelser i Visma eEkonomi.

 

Den ena fakturan är en rut-faktura och det är därmed bara en delbetalning och den andra är utan något skatteavdrag. Hur gör jag för att bokföra detta i Visma eEkonomi? Jag har Visma eEkonomi uppkopplat mot min bank.

 

Hur kan jag undvika att det blir såhär i framtiden? Kan Bankgirot skicka betalningarna separerade eller hur löser man detta? 

 

Vänlig hälsning,

/Jonas

8 SVAR 8

Matcha - Inbetalning av kundfaktura - välj fakturan som betalats. Ändra beloppet så att det stämmer mot inbetalningen. Därefter Ny bokföringshändelse och boka av nästa faktura.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack!

Vad finns det för möjligheter att slippa logga in på bankgirocentralen och se vad som ingår i klumpsumman. Känns ärligt talat varken smidigt, eller modernt. Varför hålla på med klumpsummor öht... 

Det beror lite på den bank du har. Handelsbanken separerar när du har bankkopplingen. SEB är jag lite osäker på. Swedbank redovisar i klump och är den billigaste bankkopplingen men också den simplaste. 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

@overkligheten 

 

När du har en aktiv bankkoppling med Swedbank så importeras bankgirobetalningar per dag som klumpsummor, precis som du är inne på. Genom att importera en återrapporteringsfil från din bank kan du få de transaktioner som ingår i klumpsumman specificerade, detta går även om du har bankkoppling och du exporterar filen från din internetbank. I eEkonomi importerar du sedan filen under Kassa och bankhändelser -  klicka på pilen vid Ny bankhändelse - Importera återrapporteringsfil

Tror och hoppas detta kommer hjälpa dig i din hantering av kontoutdraget! 🙂 
/My 
 

Tack! Intressant att det är så komplicerat för just Swedbank. Surt att det är det jag sitter med. 🙂 .  Detta känns som en typisk grej att förbättra. Det här borde ni verkligen lägga in som en ticket @My Janhall. Det är just den här typen av arbete som datorer är bra på att göra, tidsödande och lätt att göra fel på för människor. Prioritera gärna denna självklara förbättring.

@overkligheten 

Ja, det kan jag absolut hålla med dig om. Har du en stor BG-betalning på kontoutdraget hos banken, så är det också så du kommer se det i eEkonomi, det speglas från kontoutdraget från banken helt enkelt. Den lösningen som finns idag är därför att importera återrapporteringsfilen. 

Däremot så jobbar vi i detta nu tillsammans Swedbank på att utöka bankkopplingen, så det även kommer vara möjligt att skicka över betalningar från eEkonomi till banken och i med det arbetet bör vi också lösa problemet om uppackning av betalningar. 🙂 

Ha en fin fortsatt torsdag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Hur går det med lösningen? Har Swedbank och det är lätt att göra fel när de klumpar ihop betalningarna.

Hejsan!

Just nu ser vi över bankkopplingen tillsammans med banken men det är i dagsläget svårt att svara för när någon förändring sker. Men jag lovar att när vi har mer information och status så kommer vi uppdatera. 

Trevlig helg! 
/My