Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MikaelL
NY MEDLEM

Ingående balans stämmer ej med föregående års deklaration.

För ett år sedan skapade jag min deklaration med er modul eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. I den så kvitterades belopp på 2510 mot belopp på 2514. 
Nu när jag ska deklarera för 2021 i er nya modul för deklaration så kvittas inte beloppen, vilket gör att Ingående balans 2021-01-01 inte stämmer överens med balansräkningen i deklarationen för 2020. 

Deklaration 2020, Balansräkning
Tillgångar
Skatteskulder inget belopp
Eget kapital
Skatteskulder -8000 kr

Ingående balans 2021-01-01
Tillgångar
Skatteskulder 20000 kr
Eget kapital
Skatteskulder (2514) -28000 kr

Hur ska jag göra för att ingående balans i deklarationen för 2021 ska stämma överens med den i deklarationen för 2020?

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael,

Vi har funderat på om det skulle kunna bero på att du har haft en fordran gällande skatten först och sedan har det under året blivit en negativ fordran och därav har det ändrats i din balansräkning. Det är inte säkert att konto 2514 har hängt med och uppdaterats automatiskt som konto 2510. Här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten så vi får titta på hur det ser ut hos dig och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. Hänvisa gärna till din forumtråd 🙂 

Välkommen att kontakta supporten

Tinna

MikaelL
NY MEDLEM

Provade chatt supporten men den försvann efter 20 minuters diskussion. 

Värdena för 2020 har ju inte förändras något under året. Så kan inte förstå varför Ingående Balans i 2021 inte skulle kunna stämma med bokslut för 2020. 

Om jag kollar på Visma Bokslut:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-bokslut/content/faq/skatt-hur-andra-skuld-fordran.htm
"Något som är vanligt är att man har en skattefordran på konto 2510 och sedan har använt exempelvis konto 2514 som har en skatteskuld och dessa vill man slå ihop. Och då rekommenderas att man löser det med en bokslutstransaktion som du väljer att inte exportera till bokföringen. Då blir det endast en transaktion som syns i bokslutsprogrammet."

Känns som detta har hanterats olika i gamla eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och i er nya modul för Deklaration/Årsredovisning.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael, 

Har det löst sig för dig ännu? Om inte så kontaktar du supporten igen så ska vi se till att hjälp dig. 

Trevlig helg!

Tinna

MikaelL
NY MEDLEM

Hej, har tyvärr inte haft möjlighet att ringa idag. För göra det på måndag, synd att ni inte har mail support.

Trevlig helg!
Mikael

MikaelL
NY MEDLEM

Efter ett 50 minuter långt samtal med supporten skapades ett supportärdende, med bifogade bilder från bokföringen. 
Det första som skedde efter att supportärendet skapats var att jag fick en begäran om mina användaruppgifter, e-post och lösenord!!! Säkerhetstänk verkar saknas helt och hållet och har därmed bett om att mitt ärende ska avslutas. Om det inte vore så bökigt att byta till ett annat bokföringssystem hade jag gjort det direkt. 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-01-19 17:05 )

Hej @MikaelL,

Tack för att du skriver in och uppmärksammar oss på detta. Vi ber om ursäkt för situationen som har uppstått i ditt ärende. Våra kunders säkerhet är högsta prioritet och ni ska självklart känna er trygga i vår hantering av alla ärenden. 

Detta ska naturligtvis inte ske. Vi ska inte be om användaruppgifter i någon situation från någon kund. Det är en rutin som funnits tidigare och som då endast använts i sällsynta fall.

Teamet kommer att kontakta dig igen för att titta vidare på problemet som uppstått i ditt program så att ni kan hitta en lösning på det. Självklart behöver du inte lämna ut några uppgifter till oss. 

Återigen ber vi om ursäkt.

/Agnes

Hittar du en kommentar eller ett inlägg du tycker har hjälpt dig, ge den en 'like' och/eller markera det som ett 'Godkänt svar'. Detta hjälper andra på forumet! 🙂