Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

(Inget) Organisationsnummer för förening

Som ideell förening finns inget krav vare sig från Skv eller bank att ha organisationsnummer. Hur kommer det sig då att ett program som riktar sig mot föreningar kräver org nummer? Jag som kassör vill inte använda mitt eget personnummer som ska gälla för en förening med många medlemmar. Hur tänker Visma här?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar


Jag gick in i testbolaget och raderade Org-numret, det gick bra.
Kan du förtydliga var Org-numret krävs.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma kräver org nummer i Eekonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK!
Du har skrivit din fråga under programmet Visma Förening, tyvärr kan jag inte Visma Eekonomi.
Du bör nog försöka flytta din fråga till rätt program för att få hjälp av användare som kan Eekonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej, ja jag har skrivit det i Visma Förening eftersom vi har Visma Eekonomi för Föreningar. https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi-for-foreningar?ec=Visma-eEkonomi-for...
Fd medlem
Inte tillämpbar
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Kristian! 

Vi har som rutin att Visma eEkonomi Förening enbart ska säljas till föreningar med organisationsnummer, med anledning av att vi inte vill att det ska läggas på t.ex en ordförandes eller kassörs personnummer. 
Att det registreras på ett personnummer kan stöka till det om t.ex föreningen inte betalar fakturan i tid och den går till inkasso eller om personen vars personnummer används slutar i föreningen. 

Vi gjorde fel när vi sålde Visma eEkonomi Förening till dig, vi borde inte registrerat det på ditt personnummer. 

Min rekommendation till dig, för att det ska bli så enkelt som möjligt i framtiden, är att du tar kontakt med Skatteverket och upprättar ett organisationsnummer till föreningen. 
Jag hörde av min kollega som du pratade med igår att du skulle fundera lite på saken, bara återkom till henne om du har fler funderingar eller om du vill ha mer hjälp ifrån oss.